Andrés Ibáñez en narrativa e Lorenzo Oliván en poesía gañan os Premios da Crítica 2014 en lingua castelá
PONTEVEDRA, 18 Abr. (EUROPA PRESS) -
A Asociación Española de Críticos Literarios (AECL) outorgou o Premio da Crítica 2014 na categoría de narrativa en galego a 'Zapatillas rotas', do lucense Xabier Quiroga; mentres que no apartado de poesía en galego foi para 'Celebración', do rianxeiro Gonzalo Hermo.
Na súa 60ª edición, os Premios da Crítica 2014 falláronse na cidade de Pontevedra, onde os 21 membros do xurado se reuniron para valorar a produción literaria do pasado ano, da que destacaron que tivo unha "saúde moi boa".
O voceiro do xurado, Ramón Nicolás, destacou que 'Zapatillas rotas', publicada por Xerais, é unha obra sobre a busca da identidade protagonizada por un ancián que foxe dun xeriátrico. Sobre as calidades do texto, Nicolás citou a "mestría" do autor na combinación de recursos narrativos, así como o tratamento da vellez cunha "visión crítica e case cáustica", que tamén dá pé ao "humorismo e o divertimento".
En canto a 'Celebración', editada por Apiario, o representante da sección galega da AECL resaltou o "contexto pletórico de carnalidad" deste poemario sobre o paso do tempo e o interese do autor por "crear algo novo dende as ruínas existentes".
GAÑADORES DE NOVELA E POESÍA
Pola súa parte, a novela 'Brilla, mar do edén', do madrileño Andrés Ibáñez e publicada por Galaxia Gutenberg, gañou o Premio da Crítica 2014 na categoría de narrativa en lingua castelá. No apartado de poesía en castelán, a obra distinguida foi 'Nocturno case', do cántabro Lorenzo Oliván, editada por Tusquets.
Estes galardóns, que outorga a Asociación Española de Críticos Literarios (AECL), carecen de dotación económica se ben, polo seu "prestixio", conceden unha "segunda vida" aos títulos premiados, afirmou o presidente do xurado, Anxo Basanta.
A voceiro da sección de narrativa en castelán, Pilar Castro, explicou que 'Brilla, mar do edén' é unha obra "excelente" sobre a loita pola supervivencia dos pasaxeiros dun avión accidentado no Pacífico. "Innovadora e arriscada", segundo a representante do xurado, esta novela de máis de 800 páxinas destaca pola súa "complexa composición" a base de relatos, construídos cun estilo "coidado" e "homenaxes á tradición literaria máis culta".
En canto ao poemario escollido, Juan José Lanz como voceiro da sección de poesía en castelán, resaltou que 'Nocturno case' é un libro de "indagación poética, metafísica e existencial" sobre temas como a palabra, o mundo e o ser, presentados cunha "linguaxe depurada". Lanz eloxiou a "sensibilidade, intelixencia e emotividade" dos versos de Lorenzo Oliván, que entroncan "coa tradición da poesía do pensamento".
PREMIOS EN CATALÁN
Os Premios da Crítica 2014 en lingua catalá recaeron na novela 'Els nois' (Os rapaces), de Toni Sala, e o poemario 'Ningú més il 'ombra' (Ninguén máis e a sombra), de Màrius Sampere. Deste último referiuse o "contraste entre a afabilidade da persoa e a actitude nihilista da súa voz pública", explicou a representante da sección da AECL en catalán, Lluïsa Julià.
Julià tamén describiu a obra de Sampere, publicada pola editorial Grup62, como "poesía entre a non razón da vida e a razón da morte", na que a figura da divindade é tratada con "sarcasmo" e "versos lapidarios".
Sobre 'Els nois', editado por L 'Altra Editorial, o xurado valorou que a obra de Toni Sala é unha "road movie" sobre un coche que choca contra unha árbore e as "reaccións humanas ante a morte" dos seus ocupantes, con alusións á crise actual.
LINGUA VASCA
'Iazako hezurrak' (Os ósos de antano), de Unai Elorriaga, publicado por Susa Literatura, recibiu o Premio da Crítica Española 2014 na categoría de narrativa en lingua vasca; na modalidade de poesía, 'Piztutako extea' (A casa acendida), de Felipe Juaristi, editado por Erein, foi a elixida polo xurado da AECL, que apreciou nesta obra unha "evolución na traxectoria do autor", con poemas "abstractos de carácter filosófico" sobre o tema do desexo, precisou o voceiro do xurado, Javier Rojo.
Finalmente, o libro premiado no apartado de narrativa en euskera trata sobre unha muller "obsesionada coa violencia" e nas súas páxinas "non se escatima en detalles" sobre sucesos de carácter violento", polo que se trata dunha novela "dura de ler", explicou Javier Rojo, de aí a "visión pesimista" de Unai Elorriaga sobre a condición humana.