Educació incorporarà de manera "experimental" una optativa de xinés mandarí en el curs 2010-2011

Actualizado: martes, 24 febrero 2009 15:47

Font de Mora anuncia que s'introduirà el curs pròxim una optativa d'"anglés pràctic" per a fer un "ús efectiu" de l'idioma

VALÈNCIA, 24 Feb. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat valenciana incorporarà una optativa de xinés mandarí al sistema educatiu públic valencià en el curs 2010-2011 per als alumnes de Batxillerat i de l'últim cicle de Secundària, segons ha anunciat hui el conseller d'Educació, Alejandro Font de Mora, qui ha assegurat que la introducció d'este idioma, de manera "experimental", es realitzarà de manera "gradual i progressiva" perquè cal passar per una fase de recerca del professorat.

Font de Mora ha fet este anunci durant la seua ponència en les jornades 'El Plurilingüisme en l'Educació del segle XXI', que s'oferixen dins del 'Màster en direcció, gestió i qualitat de centres educatius', organitzat per la Federació de Centres d'Ensenyament (Feceval) amb la col·laboració de l'Escola de negocis Estema.

El conseller ha explicat que quan es parla de plurilingüisme es tendix a pensar en un "context europeu". Segons la seua opinió, a Europa existix un propensió al mirar-se al melic i a no mirar a la resta del món", pel que ha instat a tindre la "ment oberta" i incloure a Orient, i en concret a la Xina, ja que en esta zona s'estan desplegant "una sèrie d'oportunitats", ha afirmat.

Entre el castellà i l'anglés, ha afegit, existixen uns 1.500 milions de parlants, mentre que xinés parlants hi ha uns 1.300 milions. En conjunt, els tres idiomes gairebé abracen 3.000 milions de persones en el món, el que dotaria als qui coneguen les tres llengües d'"una capacitat de comunicació gairebé universal", ha destacat.

"Si fa 25 o 30 anys algú hagués pensat a l'anglés d'esta mateixa manera, i hagués fet un exercici d'anticipació, probablement ara s'estaria en una millor posició", ha reflexionat Font de Mora, qui ha apuntat que la idea "no és original", ja que "fa poc" el Ministeri britànic d'Educació ha anunciat que el xinés formarà part del seu sistema públic educatiu.

200 PERSONES

Per esta raó, ha confiat a poder fer una tasca "propedèutica i introductòria" perquè este idioma "desperte l'interés" d'alguns estudiants valencians. Ara mateix, estudien xinés en la Comunitat unes 200 persones, "l'ideal seria que en el termini d'un quinquenni a partir de la implantació d'esta iniciativa es multiplicara almenys per cent el nombre d'alumnes", ha subratllat.

Alhora, ha avançat que el curs que ve (2009-2010) s'introduirà una optativa d'"anglés pràctic" que aproxime als alumnes "a l'ús i a la comprensió efectiva", així com a "la interacció amb este idioma", amb la característica que mentre que en la secundària obligatòria l'anglès pràctic serà de caràcter generalista, en els batxillerats es dirigirà a la modalitat escollida, ja siga científic, humanístic o artístic.

D'altra banda, el titular d'Educació ha assegurat que en el Pla Plurilingüe estan previstes altres llengües a més de l'anglés, com el francés, l'italià i ara el xinés-mandarín i ha recordat que el seu departament crearà tres centres pilot el curs que ve on s'estudie l'anglés com llengua vehicular.

Alhora, ha avançat que quan el Pla de plurilingüisme estiga "estructurat definitivament i adequadament dialogat amb els agents educatius" es promulgarà un decret perquè este siga el seu marc legal i així fomentar una tramitació "més ràpida".

"ESTATUS SEMIOFICIAL"

A més, ha considerat "molt interessant" la recerca d'un "estatus semioficial" per a l'anglés perquè "d'alguna manera" els estats europeus "haurien d'afavorir l'aprenentatge d'altres llengües" i ha dit que el seu departament va encarregar un estudi jurídic per a saber "si es podia incloure l'anglés com a mèrit per a accedir a la funció pública docent", però l'informe ha conclòs que "no es pot per problemes tècnics".

En este sentit, ha assenyalat que això és un problema que deu abordar-se des de l'Estat central i ha instat a "dinamitzar" l'acció ministerial en este àmbit perquè es prenguen mesures com la recerca d'un "estatus semioficial" per a llengües que no oficials d'una nació, ha indicat.

A més, Font de Mora ha criticat que mentre el Ministeri d'Educació, Política Social i Esport --que atén a les universitats-- ha decidit que hi haja un examen d'anglés de comprensió oral previ entrada a la universitat i que puntua per al seu accés, el Ministeri d'Educació --que s'encarrega de l'educació no universitària-- "no preveu esta qüestió".

En esta línia, ha indicat que des del Consell es va intentar "evitar" esta situació i que els alumnes que vagen a accedir a la universitat tinguen el nivell d'anglés exigit. Tot i això, ha dit que és com "clamar en el desert davant d'una Administració central que no està ni se li espera", pel que ha instat al Govern a "augmentar els nivells d'anglés quantitativa i qualitativament", ha assegurat el conseller.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià