La Fundació Bancaixa revisa el mite de Marilyn amb 34 fotografies de Magnum que retraten la seua complexitat

Exposición 'Tentación -Es. Marilyn'
EUROPA PRESS
Actualizado: jueves, 7 marzo 2013 15:49

VALÈNCIA 7 Mar. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Bancaixa revisa el mite de Marilyn a través de 34 instantànies de l'agència Magnum, preses entre els anys 1954 i 1960, que retraten una imatge "més complexa i ambigua de la dona, actriu i del personatge" i que podran veure's fins al pròxim 6 de juliol amb el títol de la 'Temptación-Es. Marilyn'.

Així, es recorre una visió "més íntima" d'esta icona sexual dels anys 60 que, tot i això, sis dècades després "es manté" perquè "no era només una dona objecte, sinó que a més del glamur i luxe inclou també una infància esquinçada, el drama i la soledat", segons ha explicat el comissari de la mostra, Fernando Castro, en la roda de premsa de presentació al costat del vicepresident de la Fundació Bancaixa, Vicente Montesinos, i la directora d'exposicions de Magnum Photos, Emmanuelle Hascoët.

Castro ha assenyalat que estos 34 retrats de la mirades de Bruce Davidson, Elliot Erwitt, Philippe Halsman, Eric Hasrtmann, Bob Henriques, Ige Morath i Eve Arnold, la fotògrafa més pròxima a Marilyn i amb qui va compartir una gran amistat, fugen de l'estereotip per il·lustrar moments de "melancolia i descansos" en els rodatges.

A més, estes il·lustracions van acompanyades d'una selecció de textos manuscrits de les seues cartes i diaris que plasmen "la desesperació" de Marilyn per a "millorar" com a persona i actriu i la seua "fascinació" pels intel·lectuals, així com algunes de les "demolidores declaracions" de l'autobiografia 'My Story' en les que "semblava que tenia ja clar que el seu destí era el suïcidi".

El també crític d'art i professor d'estètica i teoria de les arts de la universitat autònoma de Madrid, ha assenyalat que esta selecció, inèdita a Europa, s'ha realitzat amb un muntatge de blanc i negre que recorden a "les pantalles cinematogràfiques i al fos a negre".

Les fotografies són totes també en blanc i negre excepte de tres elles en color en les es plasma "la bellesa i la caiguda" d'esta actriu "icona del cinema i de la cultura popular" d'"una època de rebel·lia". En aquella època, ha aclarit Emmanuelle Hascoët, els fotògrafs de l'agència havien de fer les il·lustracions en color, però "com a autors les feien en blanc i negre".

ICONA DEL STAR-SYSTEM, ICONA DE MAGNUM

Per la seua banda, Emmanuelle Hascoët ha evidenciat que aquestes 34 retrats d'esta icona del star-system "es van convertir també en icones sobre Magnum" ja que tot i que el fons sobre l'actriu no és tan gran, sí que recull els moments "més importants i interessants" que han "marcat una època".

En la seua majoria es tracta d'encàrrecs de reportatges dels rodatges de les pel·lícules com 'El príncep i la corista', 'Vides rebels' o 'La temptació viu dalt', del qual es mostra la instantània de la famós escena de Marilyn vestida de blanc sobre una trapa del metro de Nova York.

Altres dels moments que s'han seleccionat són la seua esquena despullada en una cadira de formes corbes, els seus passos de ball al camp mentre que rodava 'Vides Rebels' saltant amb gest innocent, entre llençols blancs al llit, pentinant-se davant del mirall; o amb un riure contagiós.

El preu de l'entrada serà de dos euros i els visitants podran elegir si allò recaptat en totes les exposicions que se celebren al centre Cultura Bancaixa enguany es destina als projectes sense ànim de lucre Creu Roja, Càritas i Arquebisbe Miguel Roca o Projecte Home.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià