VALÈNCIA, 13 Jul. (EUROPA PRESS) -
El ple de les Corts Valencianes ha aprovat este dimecres el dictamen que va elaborar la Comissió d'Investigació sobre l'accident de Metrovalenciaocorregut el 3 de juliol del 2006, en què van morir 43 persones i altres 47 van resultar ferides. Este document, aprovat amb el vot a favor de PSPV, Compromís, Podem i Ciutadans (C's) i en contra del PP, qualifica el sinistre de "previsible i evitable" i assenyala a 13 responsables, polítics, responsables de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i del tractament comunicatiu posterior a l'incident.
El dictamen s'ha aprovat en un ple en el qual els portaveus dels diferents grups parlamentaris que van participar de la comissió s'han emocionat en defensar la seua posició favorable respecte a les conclusions adoptades i el grup popular ha presentat el seu vot particular, amb el qual diu que va ser un accident "imprevisible i inevitable".
En acabar la votació, tot l'hemicicle s'ha aixecat amb un gran aplaudiment, dirigint-se cap als representants de l'Associació de Víctimes del metro del 3 de Juliol (AVM3J), que han exhibit una samarreta que recordava als 43 morts i 47 ferits.
Entre les conclusions aprovades pel parlament valencià, destaquen que el túnel en el qual es va produir l'accident "no era segur"; que la comissió del 2006 "no va depurar les responsabilitats polítiques"; que el Govern del PP tenia com a objectiu "impedir una altra versió diferent de l'oficial"; que la línia en la qual es va produir el descarrilament tenia una "incorrecta instal·lació de sistema de frens i va faltar la instal·lació o reprogramació de balises" i que la seguretat "es va fer descansar en el factor humà davant de la falta d'inversió i previsió".
També, que FGV "no va vetllar per les proves", perquè "es va destruir la caixa negra i "es va permetre que treballadors entraren en la unitat accidentada"; que "no es va facilitar informació a les famílies sobre les causes", que Camps "no va complir amb el seu deure i no va rebre a les víctimes", que l'atenció a estes "va ser telefònica i amb visites als domicilis dels familiars, com la de Cotino, amb oferiment d'ajudes al marge de la legalitat i per silenci a canvi de favors", que el Consell va actuar "amb urgència davant de la visita del papa" i que va orquestrar "una estratègia política i comunicativa per a imposar la seua veritat", a més que TVV va oferir informació esbiaixada i sol de fonts oficials".
Pel que fa als assenyalats, sobre les responsabilitats polítiques, este dictamen apunta l'expresident de la Generalitat Francisco Camps; l'exvicepresident Víctor Campos; els exconsellers Juan Cotino i Serafín Castellano i l'exdirector general de Transport, José Vicente Dómine.
Sobre la gestió en Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), els grups consideren responsables l'exdirectora gerent, Marisa Gracia; el llavors responsable de recursos humans de l'empresa pública, Dionisio García; l'exdirector adjunt d'explotació Vicente Contreras; l'exdirector d'operacions Manuel Sansano; e llavors cap de tallers, Francisco García Sigüenza i l'excap de tallers de València Sud, Luis Miguel Domingo. Pel que fa al tractament de la comunicació sobre l'accident, destaquen a l'exdirector de RTVV, Pedro García, i a l'exresponsable d'Informatius Lluís Motes.