Defensores de la oficialidá ven l'asturianu en peligru mientres CSIF alerta de "gastos millonarios"

Comparecientes apelen a la responsabilidá del PP pa que "les llingües non oficiales d'Asturies muerran o sigan vives"

Archivo - Una muyer lleva una neña pequena cargada al llombu, con una pegatina onde se llee "L'asturianu llingua oficial", n'una manifestación pola Oficialidá del Asturianu.
Jorge Peteiro - Europa Press - Archivo
Europa Press Asturias
Publicado: viernes, 4 abril 2025 11:39

   UVIÉU, 4 Abr. (EUROPA PRESS) -

   L'alderique sobre la oficialidá del asturianu y del gallego-asturianu siguió esti vienres na Xunta Xeneral del Principáu con una nueva ronda de comparecencies informatives na Comisión de Presidencia, Retu Demográficu, Igualdá y Turismu del Parlamentu asturianu, que se centró, esta vegada, nes variantes demográfiques d'esta llingua y nel impactu del cambiu del Estatutu d'Autonomía nel empléu públicu, na educación y na cultura.

   En concreto, el responsable sectorial d'Educación de CSIF n'Asturies, Jorge Caru, manifestó'l so rechazu a que l'asturianu sía un requisitu p'acceder al empléu públicu, defendiendo que cualquier ciudadanu tien que poder optar a estos puestos en condiciones de "igualdá, méritu y capacidá". Na so intervención, esplicó que "imponer l'asturianu como un requisitu diría contra esi principiu y contra'l espíritu de la Constitución".

   Tamién punxo'l focu nel coste económicu de la oficialidá yá que, según les sos estimaciones, "solo n'educación, contratar esti cursu a 100 maestros pal ciclu infantil va costar más de 5 millones d'euros" y si estiende'l cálculu al restu de centros educativos, cifra'l gastu en más de 20 millones d'euros. Sumando otros conceutos como materiales y formación, "la estimación preliminar de la nuesa organización a nivel rexonal supera los 150 millones d'euros".

   "¿D'ónde va salir tanto dinero?", preguntóse, al mesmu tiempu que cuestionó que se priorice esti gastu frente a otres demandes llaborales de los emplegaos públicos.

LA LLINGUA ASTURIANA COMO PATRIMONIU CULTURAL

   Dende l'ámbitu cultural, algunos comparecientes reivindicaron la importancia de la oficialidá pa garantizar la supervivencia del asturianu y del gallego-asturianu. L'artista plásticu David Martínez Suárez defendió'l valor del idioma más allá de lo económico y sorrayó la so relevancia como seña d'identidá.

   "Nel llinguaxe hai una riqueza de matices que fai grande y diversu a quien lo saborea, non dende un puntu de vista económicu, sinón tamién sensorial", esplicó.

   Na mesma llínea, l'organizador cultural Lisárdo Lombardía aportunó en que la presencia del asturianu nel ámbitu públicu ye clave pa la so supervivencia: "lo contrario ye condergalo a la desapaición, a la inanición y a la muerte" y recordó que se trata "d'una llingua vehicular, patrimonial" y en munchos casos, como'l suyu, "materna".

   Amás, defendió que la oficialidá tamién pue tener un impactu económicu positivu, yá que, na so opinión, "la cultura y economía van de la mano, y l'oficialidá implica respetu, singularización y valorización de la diversidá".

   Pela so parte, el músicu y productor Xune Elipe centró la so intervención nel llargu percorríu de la reivindicación de la oficialidá, recordando que más de 40 años dempués de l'aprobación del Estatutu d'Autonomía, Asturies sigue aldericando esti asuntu.

   Elipe sorrayó que la oficialidá tien una doble dimensión: una individual, como derechu intransferible a escoyer en qué llingua espresase, y otra colectiva, venceyada al modelu de sociedá que quier construyise. "La gran diferencia ye que nós defendemos la llibertá d'elección llingüística, ellos non", afirmó en referencia a los detractores de la oficialidá.

VARIANTES LLINGÜÍSTIQUES DEL ASTURIANU

   Nesta ronda de comparecencies tamién participó l'enfermeru, músicu y estudiosu de les tradiciones orales d'Asturies, Xosé Antón Fernández, conocíu como Xosé Ambás, que rellató la so esperiencia documentando cuentos, cantares y rezos n'asturianu durante los postreros trenta años. "La sensibilidá col patrimoniu oral asturianu nun s'entiende d'otra manera si nun ye n'asturianu", señaló.

   Al pie de esto, rebatió l'argumentu de que la diversidá de variantes del asturianu torga la oficialidá, afirmando que se trata d'una escusa ensin fundamentu y "un argumentu vieyu y mediocre que pon la falsa escusa la imposibilidá d'entendese ente conceyos, nin siquier ente parroquies o pueblos", ya que "toles llingües del mundu tienen variantes".

   A lo último, el presidente de l'asociación cultural Xeira, Francisco Javier González Menéndez, dirixió la so intervención al Partíu Popular, afirmando que "la responsabilidá de que les llingües non oficiales d'Asturies muerran o sigan vives" recai nesti grupu parlamentariu y aseguró que lleva "44 años viendo cómo día a día esa riqueza que nos dexaron los nuesos va perdiéndose poquín a poquín" y reclamó un marcu llegal que facilite'l usu cotidianu del asturianu y el gallego-asturianu.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado