BILBO 29 (EUROPA PRESS)
Euskal Autonomia Erkidegoko (EAE) 15 urteko eta hortik gorako 1.721.800 pertsona konektatu dira Internetera 2024ko bigarren hiruhilekoan etxean, lantokian edo beste nonbait, hau da, adin horretako biztanleen %89,9, eta portzentaje hgori 2023ko aldi berekoa baino %1,6 puntu handiagoa da, Eustat euskal estatistika erakundearen datuen arabera.
Aurreko urteetan bezala, 65 urte eta gehiagoko biztanleen artean hazi da gehien Interneteko erabiltzaileen kopurua 2024an, %65era arte (%3,8 puntu gehiago). Hala eta guztiz ere, 55-64 urtekoen taldetik (%97,9) eta, bereziki, 54 urtetik beherakoen taldetik oso urrun daude zifrak, ia biztanle guztiek erabiltzen baitute Internet.
Gizonen %91k eta emakumeen %88,8k erabili du Internet, eta horrela, generoen arteko aldea %2,2 puntuan dago 2024an, hau da, 2023an baino %0,2 puntu gehiago. Nabarmentzekoa da 11.600 internauta berri daudela 65 urte eta gehiagoko adin tartean.
Lurralde historikoetan ez dago alde nabarmenik. Araba da erabiltzaileen ehunekorik handiena duena (%90), eta gehien hazi da 2023. urtearen aldean (%2,4 puntu); ondoren, Bizkaia (%89,9) eta Gipuzkoa (%89,8) daude.
Hiru hiriburuei dagokienez, egoera aurrekoaren antzekoa da: Gasteiz, gainerakoek baino hazkunde handiagoa izan ondoren (%2,4 puntu gehiago), Interneteko erabiltzaileen proportziorik handiena duen hiriburua da (%90), Bilbo (%89,7) eta Donostia (%89,1) baino hamarren batzuk gehiago. Eskualde mailan, %3,1 puntuko aldea dago Plentzia-Mungiako balio handienaren (%91,7) eta Arabako Mendialdeko balio txikienaren (%88,6) artean.
Jarduerari dagokionez, ia ikasle guztiek (%99,9) eta biztanleria okupatuak (%99,2) erabiltzen dute Internet. Bestalde, biztanleria ez-aktiboa eta langabea (%75,3), 2023ren aldean gehien hazi den kolektiboa izan arren (%3,6 puntu), gainerako bietatik oso urrun dago, %24 puntu inguruko aldearekin.
Interneten nabigatzeko hizkuntza nagusia gaztelania da (%97,4), eta ondoren euskara (%19,5) eta ingelesa (%18,5). Interneteko ia erabiltzaile guztiak (%98,7) etxebizitza partikularretik sartzen dira sarera.
ERABILERA
Komunikatzeko eta informazioa eskuratzeko zerbitzuak dira Interneteko erabiltzaileek gehien erabiltzen dituztenak (%99,5). WhatsApp eta berehalako mezularitzako antzeko beste aplikazio batzuen erabilera da hedatuena, Interneteko erabiltzaileen %97,7k erabili baitute. Erabiltzaile gehienek erabiltzen dute (%95etik gorako ehunekoekin), ezaugarri sozio-demografikoak alde batera utzita (adina, sexua, jarduerarekiko erlazioa).
Adina kontuan hartuta, 65 urte eta gehiagoko pertsonek erabiltzen dituzte gutxien aplikazio horiek, erabiltzaileen %95,9k, hau da, adin horretako biztanle guztien %62,3k (aurreko urtean baino %4 puntu gehiago).
Komunikazio eta informazio zerbitzu horien artean, mezu elektronikoak jasotzea edo bidaltzea (%85,2), ondasun eta zerbitzuei buruzko informazioa bilatzea (%81,5) eta albisteak, egunkariak edo gaurkotasuneko aldizkariak irakurtzea (%79) nabarmentzen dira.
Entretenimendurako eta sormenerako zerbitzuak erabiltzaileen %88,3k erabiltzen ditu, batez ere gazteenek: 15 eta 24 urte bitarteko ia biztanle guztiek erabiltzen dituzte horrelako zerbitzuak, bereziki musika entzutekoak (%91,4).
Hazkunderik handiena eskaripeko filmak edo bideoak ikustean eman da (%7,2 puntu). Aitzitik, gehien murriztu den zerbitzua web orri batean partekatzeko eduki propioak jartzea da, erabiltzaileen %17,7rekin (-%7,8 puntu).
Internet erabiltzen duten biztanleen %61,9k administrazio elektronikoa erabili du, eta administrazioek emandako zerbitzuen artean, administrazio izapideak telematikoki egitea da ohikoena (%58). Kalkuluen arabera, 1.276.400 pertsonak erabili dute banka elektronikoa (erabiltzaileen %74,1ek, %2,8 puntu gehiago), 2023an baino 85.000 pertsona gehiagok.
Era berean, 977.000 pertsonak baino gehiagok erosi dituzte ondasunak eta zerbitzuak Internet bidez azken hiru hilabeteetan, hau da, 15 urte eta gehiagoko euskal biztanleriaren %51k (%2,6 puntu gehiago 2023an baino); zifra hori Internet erabiltzen duen biztanleriaren %56,8 da.
Internet bidez kontsumitzen duten ia pertsona guztiek erosi dute produktu fisikoren bat (%92), hala nola arropa, oinetakoak edo osagarriak (%66,2) edo etxerako ondasunak (%34,2), eta erdiek zerbitzuren bat erosi dute (%49,2), hala nola kultur ekitaldietarako sarrerak (%29), ostatuak (%28,4) edo garraio zerbitzuak (%23,4). Formatu fisikoan edo deskargatzeko moduan, Internet bidez kontsumitzen duten biztanleen %16,5ek liburuak, aldizkariak edo egunkariak erosi ditu.
SEXUAREN ARABERA
Bestalde, aldea dago gizonek eta emakumeek sarean erabiltzen dituzten zerbitzuetan. Horrela, Internetek eskaintzen dituen zerbitzuen artean, emakumeen %60,9k osasunarekin lotutako zerbitzuak erabiltzen ditu, hala nola osasunari buruzko informazioa bilatzea (Internet erabiltzen duten gizonek baino %10,6 puntu gehiago).
Emakumeen %56,8k bidaiekin eta ostatuarekin lotutako zerbitzuak erabiltzen dituzte (%7,5 puntu gehiago), eta %59,6k sare sozialetan parte hartzen dute (gizonek baino %6,4 puntu gehiago).
Gizonen %69,2k partekatzeko bideo edukiak ikusten dituzte (emakume erabiltzaileek baino %6,2 puntu gehiago), %32k jokoak jokatzen edo deskargatzen dituzte (%5,5 puntu gehiago), eta %80,7k albisteak, egunkariak edo gaurkotasuneko aldizkariak irakurtzen dituzte (emakumeek baino %3,3 puntu gehiago).
Merkataritza elektronikoan ere aldeak daude sexuaren arabera: emakumeen %73,7k arropa, oinetakoak eta osagarriak erosten ditu (gizonak baino %15,4 puntu gehiago), %26,8k norberaren zaintzarako eta higienerako produktuak erosten ditu (%9,4 puntu gehiago), eta %30,9k kultura ekitaldietarako sarrerak erosten ditu (%3,8 puntu gehiago).
Gizonen artean, berriz, %21ek ekipamendu elektronikoa erosten dute (emakumeek baino %11,9 puntu gehiago), %12,6k ibilgailuak eta ordezko piezak (%9,6 puntu gehiago), eta %18,7k kirol materiala, arropa eta oinetakoak izan ezik, (%8,9 puntu gehiago).
Azken hiru hilabeteetan ordenagailua erabiltzeari dagokionez, biztanleriaren proportzioa %70,1 da. Alde horretatik, gizonen %72,8k erabili du ordenagailua, eta emakumeen %67,5ek. Beraz, generoen arteko aldea %5,3 puntukoa da, 2023an baino %0,4 puntu txikiagoa.
FAMILIAK ETA ETXEAK
Bestalde, EAEko 841.300 familiak dute Interneterako sarbidea beren etxebizitzetan 2024ko bigarren hiruhilekoan (%91,2), iaz baino 21.600 gehiagok (%1 puntu gehiago). Biztanleriari dagokionez, 15 urte eta gehiagoko pertsonen %94,7 etxetik sar daiteke sarean (1.814.000 lagun).
Era berean, EAEko etxeen %77,1ek ordenagailua du, hau da, biztanleen %83,9k ordenagailua du etxean (%1,3 puntu gehiago 2023tik). Etxekoen unitateen %98,2an sakelako telefonoa dago, eta 15 urte eta gehiagoko biztanleriaren %99,1ek dauka (%0,5 puntu gehiago 2023tik).
Etxeetako ikus-entzunezko ekipamenduari dagokionez, %59k ordainpeko telebista du (%2,8 puntu gehiago), hau da, aurreko urtean baino 33.800 familia gehiago. Biztanleriari dagokionez, biztanleriaren %64,7k du zerbitzu hori etxean (55.300 pertsona gehiagok).
Familia moten arteko aldeak murriztu arren, esanguratsuak izaten jarraitzen dute. Horrela, alderik handienak seme-alabak dituzten familien eta gainerakoen artean gertatzen dira, batez ere bakarrik dauden pertsonek osatutako familien artean. Hala, seme-alabak dituzten familien %99,6k Interneterako sarbidea dute etxebizitzan, bakarrik dauden pertsonek osatutako familien aldean ia %18,2 puntu gehiago (%81,4).
Azkenik, seme-alabak dituzten familien %94,3k ordenagailu motaren bat du etxean, %36,7 puntuko aldea bakarrik bizi diren familiekiko (%57,6). Sakelako telefonoak presentzia zabalduagoa du eta alde txikiagoak ditu; seme-alabak dituzten ia familia guztiek daukate (%100), ondoren bikoteen %99,4k eta bakarrik dauden pertsonen %95ek.