Traa parallelismes amb la situació posterior al coronavirus
BARCELONA, 5 abr. (EUROPA PRESS) -
L'escriptora catalana Coia Valls s'endinsa en la Barcelona del segle XIV amb la novella histrica 'El llegat de les cendres' (Novum), en un moment que encara pateix seqüeles per la pesta i un grup de dones es vol fer crrec de la recuperació de la ciutat.
En una roda de premsa telemtica, l'autora ha explicat aquest dimecres que en la novella ha volgut teixir "moltes histries individuals que sumen esforos", en un context amb una societat i un dret rom que xoca contra els seus propsits.
A 'El llegat de les cendres', publicada en catal i en castell, l'Alxia --filla d'un mercader-- juntament amb una esclava, una monja de Sant Pere de les Puelles, una aprenenta de pintora, la vídua d'un vidrier i una capellera s'uneixen per plantejar una altra Barcelona en qu sigui possible l'esperana.
Valls ha assegurat que la Casa dels Obradors que impulsen alguns dels protagonistes, on tothom pot ser aprenent i mestre, equivaldria als actuals coworking, i ha dit que els protagonistes reben una "injustícia per gnere".
L'escriptora ha remarcat que, a banda de la documentació que ja va fer servir per a anteriors novelles ambientades en l'edat mitjana, ha tornat a fer una immersió en aquest període perqu la histria ha de tenir "versemblana".
Així mateix, Coia Valls ha destacat que també ha fet una tasca de recerca sobre el tema del dol per a alguns dels personatges que ho han perdut tot durant la pesta, ja sigui un dol per la mort dels éssers estimats o de la joventut, i mostrar-ne els diferents estadis.
"NOVELLA DE PERSONATGES"
Valls ha destacat que es tracta d'una "novella de personatges" i que la pandmia del coronavirus hi ha tingut un impacte, i es poden traar parallelismes entre totes dues situacions.
"Quan la societat trontolla, quan es torna a la normalitat no és la mateixa", ha remarcat Coia Valls, que ha dit que aquesta novella no es pot considerar una continuació d''El mercader'.
L'autora ha remarcat que la novella adopta el foc com a símbol per crear una melodia interna, i ha assenyalat que parallelament al fet que "destrueix, també illumina i purifica", i permet que a les cendres hi hagi, a banda de destrucció, la memria collectiva.