L'última enquesta del CIS revela que més del 70% d'espanyols creu que els efectes de la dana estan relacionats amb el canvi climàtic
MADRID, 19 Dic. (EUROPA PRESS) -
El 29 per cent dels espanyols considera que correspon al Govern central prendre mesures per a fer front a les conseqüències del canvi climàtic i a fenòmens com la dana que ha afectat especialment a la Comunitat Valenciana, enfront del 10,7% que creu que este responsabilitat correspon als Governs autonòmics. No obstant això, el 38,9% pensa que correspon a totes les administracions públiques prendre estes mesures.
Així ho reflectix el Baròmetre de desembre 2024 publicat este dijous pel Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS), realitzat a partir de 4.621 entrevistes a població espanyola major de 18 anys.
Els resultats revelen que el 73,4% dels espanyols considera que està molt informat o bastant informat sobre les inundacions que han tingut lloc a la Comunitat Valenciana per la dana, mentre que el 19,5 està poc informat i el 3,2% res informat.
A més, el 64,3% va obtenir la informació sobre el desastre principalment a través de la televisió, el 37,6% de les xarxes socials, el 18,2% de la ràdio, el 16,7% de l'entorn familiar i/o amistats, el 15,7% de la premsa digital, el 4,1% de la premsa impresa, el 4% d'associacions o voluntaris, el 2,2% de les autoritats i organismes públics i l'1,3% personalment en ser un afectat o un voluntari.
El 91,2% dels espanyols qualifica com molt greus els efectes de la dana, mentre que el 8,5% els qualifica com bastant greus i un 0,2% com a poc greus.
L'enquesta destaca que el 71,3% creu que el succeït amb la dana és alguna cosa que es relaciona amb el canvi climàtic, enfront del 17,5% que creu que és un fenomen totalment aïllat i el 3,6% que assegura que sempre han ocorregut fenòmens similars.
En ser preguntats per la probabilitat que existix que puguen produir-se a Espanya desastres naturals similars a la dana en els dos o tres pròxims anys, el 22,8% respon que és altament probable i el 1% que no és res probable.
Més de la meitat dels espanyols (56,1%) està molt preocupat o bastant preocupat davant de la possibilitat de veure's afectat per una catàstrofe d'este tipus, mentre que el 41,1% està poc o res preocupat.
Les dades del CIS també apunten que el 70,3% dels espanyols li donen màxima importància al fet que es prenguen mesures prèvies per a protegir als ciutadans contra els efectes del canvi climàtic; i el 82% creu que a Espanya s'haurien de dedicar més recursos en els Pressupostos Generals de l'Estat per a crear o enfortir organismes dedicats a fer front a fenòmens com la dana.
També destaquen que al 74,1% dels espanyols li preocupa molt o bastant el canvi climàtic i el 23,8% està poc o gens preocupat per este tema.
Durant els últims cinc anys, el 26,8% dels enquestats a la Comunitat Valenciana assegura haver viscut personalment experiències semblants d'inundacions o desastres naturals.
El 62,6% dels enquestats a la Comunitat Valenciana afirma que ell, la seua família o coneguts han patit danys materials, econòmics o personals a causa d'esta dana.