VALÈNCIA, 14 Ene. (EUROPA PRESS) -
El Consell ha aprovat hui dimarts el decret amb les bases reguladores i el procediment de concessió de les ajudes directes per a les persones que van perdre el seu vehicle en la dana, que "es podran començar a pagar a partir de la setmana vinent".
Així ho ha explicat la vicepresidenta primera de la Generalitat, consellera de Servicis Socials, Igualtat i Habitatge i portaveu del Consell, Susana Camarero, en la roda de premsa posterior al ple d'este dimarts.
Les ajudes, de 2.000 euros per vehicle i amb un import global de 250 milions d'euros, poden sol·licitar-se des de l'entrada en vigor d'este decret i fins al 28 de febrer del 2025, "preferiblement telemàticament" encara que també es poden tramitar des dels punts d'ajuda que hi ha en els municipis afectats. Es resoldrà en un període màxim de tres mesos i "es pretén que siga de la forma més àgil possible", ha afegit Camarero. A més, la portaveu ha remarcat que no és necessari comprar un nou vehicle per a ser beneficiari d'esta ajuda.
En concret, la quantia de l'ajuda ascendirà als següents imports en funció de la categoria del vehicle sinistrat: 250 euros per a ciclomotors, 750 euros per a motocicletes, 2.000 euros per a turismes, furgonetes i vehicles similars i 2.500 euros per a turismes, furgonetes i vehicles similars adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.
PERSONES BENEFICIÀRIES
Seran beneficiàries de les ajudes les persones físiques, tant si exercixen activitats econòmiques com si no, que siguen propietàries d'un vehicle que es trobe assegurat, que siga declarat sinistre total com a conseqüència directa de les riuades del passat 29 d'octubre, i que es trobe enquadrat en alguna d'estes categories previstes en el Reglament General de Vehicles: ciclomotor, motocicleta, motocarro, automòbil de tres rodes, turisme, pick-up, camió amb pes màxim autoritzat de fins a 3.500 kg, furgó o furgoneta amb pes màxim autoritzat de fins a 3.500 kg, derivat de turisme i vehicle mixt adaptable.
De la mateixa manera, les persones beneficiàries hauran d'haver iniciat, abans de la sol·licitud de l'ajuda, una reclamació al Consorci de Compensació d'Assegurances o, en defecte d'això, a l'asseguradora del vehicle sinistrat. Esta circumstància s'acreditarà, inicialment, mitjançant la consignació en la sol·licitud de l'ajuda del nombre d'expedient assignat al sinistre pel Consorci de Compensació d'Assegurances o, en defecte d'això, per l'entitat asseguradora del vehicle.
Igualment, el vehicle haurà d'haver causat baixa en la Direcció general de trànsit (DGT) amb motiu dels danys ocasionats per la dana. Per a la concessió inicial de les ajudes serà suficient amb que es justifique la baixa temporal del vehicle en la DGT i es manifeste el compromís de tramitar la baixa definitiva del vehicle quan siga possible i, en tot cas, abans del 31 de desembre del 2025.
Només podrà presentar-se una sol·licitud per cada vehicle sinistrat, per la qual cosa les persones sol·licitants hauran de presentar una sol·licitud independent per cada vehicle de la seua propietat que haja resultat sinistrat. En el cas que un vehicle pertanga a diverses persones, l'ajuda se sol·licitarà per la persona que figure com a titular principal en el Registre de Vehicles de la DGT, la qual quedarà obligada, baix la seua responsabilitat, a lliurar a la resta de copropietaris la part proporcional de l'ajuda.
FORMA DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS
Les persones interessades podran presentar la seua sol·licitud des de l'endemà al de la publicació d'este decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) fins al 28 de febrer del 2025. Amb la finalitat de tramitar estes ajudes amb la màxima celeritat.
També es va a habilitar un servici per a resoldre dubtes i consultes en el telèfon 96-1613199 o en el correu electrònic ajudavehiclesdana@gva.es. A més, tota la informació estarà disponible en la web de l'Agència Tributària Valenciana, així com en la web de les ajudes habilitada per la Generalitat.
La presentació telemàtica de les sol·licituds s'efectuarà en dos tràmits. En el primer se sol·licitarà cita prèvia, que determinarà una data i franja horària per a presentar la sol·licitud. Este tràmit no requerix signatura electrònica i només haurà d'introduir-se la identificació de la persona sol·licitant de les ajudes (no del representant), un correu electrònic i un telèfon de contacte. El sistema informarà de la franja de temps i dia assignat per a presentar la sol·licitud.
En el segon tindrà lloc la presentació de la sol·licitud, la qual sí requerix signatura electrònica. Dins de la franja horària assignada, s'accedirà al procediment de sol·licitud d'ajuda a través del com es presentarà la sol·licitud.
També s'ha habilitat a les i els professionals que estiguen adherits a un conveni de col·laboració en relació amb la presentació telemàtica de documents amb transcendència tributària davant de l'Agència Tributària Valenciana perquè puguen presentar electrònicament la sol·licitud d'estes ajudes en representació de les persones sol·licitants.