Carme Teatre programa quatre estrenes que qüestionen "la binarietat de gènere imperant"

La proposta teatral 'Manu'
PABLO LLORENTE
Publicado: miércoles, 13 septiembre 2023 12:46

   VALNCIA, 13 Sep. (EUROPA PRESS) -

   La Sala Carme Teatre de Valncia estrenar, del 14 al 24 de setembre i dins de la seua setena edició del 'Cicle Escniques Cuir', quatre produccions que "reflexionen sobre la identitat de gnere normativa amb les diverses disciplines de les arts escniques com a ferramenta i qüestionen la binarietat de gnere imperant".

   L'espai cultural celebra la setena edició d'aquest cicle en el comenament del seu XXIX temporada. L'activitat s'enfoca a l'exploració de la identitat de gnere i en la presentació d'identitats no normatives a través de diverses disciplines escniques habituals de la sala, incloent en aquesta edició dansa, performance, música i teatre.

   La primera proposta, "NÓ", que es dur a terme aquesta mateixa setmana, els dies 14 i 15 de setembre, prové de la companyia gallega Elahood, formada per les intrprets Sabela Domínguez i Julia Laport. La companyia, premiada al Certamen Coreogrfic de Madrid del 2022 ens porta una obra coproducida pel Centre Coreogrfic Galego|AGADIC que redefineix les danses urbanes, com el voguing, des d'una perspectiva de creació contempornia, integrant de manera intrínseca la dimensió de gnere i cuir en la seua identitat artística.

   La segona proposta, programada per a estrenar-se immediatament després, els dies 16 i 17 de setembre, ens arriba de la m del reconegut ballarí andalús Manuel Rodríguez. Al llarg de la seua carrera, Rodríguez ha collaborat amb renombradas companyies i coregrafs, com La Veronal, Sharon Fridman, Compagnie Du Hanneton o Provisional Dansa, consolidant la seua posició com un dels ballarins més destacats d'aquest país, com bé assenyala l'especialista en dansa Mercedes L. Caballero.

   "MANU" és una pea que desafia els estereotips de gnere i qüestiona la masculinitat estereotipada, portant-nos en un viatge introspectiu on el propi nom de Manuel, "manu", es converteix en el títol de l'obra, donant lloc a una exploració artística, en la qual es fusionen la dansa contempornia i la reflexió sobre la identitat.

   La tercera proposta, ja la setmana següent, els dies 21 i 22 de setembre, prové dels artistes Antonio, Joele i Nuno en una coproducció que reuneix les diverses nacionalitats dels seus components, l'espanyol d'origen andalús, Antonio L. Pedraza, l'itali Joele Anastasi i Nuno Nolasco des de Portugal.

   La seua obra, "We are not penelope. Sobre la fidelidad", és un espectacle de teatre que utilitza elements visuals per a explorar la fidelitat en el context de les relacions entre hmens, les quals es poden aplicar i estendre a qualsevol tipus de relació. Inspirada en la figura de Penélope, com a paradigma de la dona que espera i és fidel al seu marit absent, aquesta obra aprofundeix en temes d'identitat de gnere i relacions personals, des d'un enfocament teatral i performativo.

   L'espectacle forma part del XXI Circuit de la Xarxa de Teatres Alternatius, associació nacional que engloba 54 teatres, i de la qual, la Sala Carme Teatre forma part des de l'any 2006. Dins de la Programació Expandida del Circuit, la sala ofereix també una activitat formativa el divendres 22 de setembre a les 11:00h. en la Sala Carme Teatre, un workshop gratut, on es proposar a les persones participants esquarterar els mateixos conceptes entorn de la fidelitat tractats en l'obra.

   Com a tancament del cicle, l'artista i músic Jirafa Rey, presentar els dies 23 i 24 de setembre, un espectacle performativo i musical dins del seu nou projecte personal de drag sota el nom de "Sort, Guapa". Aquest personatge, llanar el seu nou lbum "Perreo Sacro", que combina estils musicals com trap, reggaeton o techno, audiovisuals i continguts digitals, perspectiva única i lletres incisives, tot aix juntament amb danses urbanes, en un espectacle multidisciplinari, per a explorar noves formes d'expressar els seus peculiars interessos i la visió d'altres masculinitats.

"ESPECTACLES QUE DESAFIEN LES NORMES"

   El gestor cultural i programador de la sala, Raúl Llac, comenta que "el Cicle Escniques Cuir s'alinea amb la filosofia de la Sala Carme Teatre, la qual al llarg dels seus vint-i-nou anys de programació ha recolzat espectacles que desafien les normes i fomenten la reflexió".

   "Aquest cicle --prossegueix-- ofereix una mplia varietat de propostes que reflexionen i qüestionen la dualitat de gnere imperant en la societat actual, oferint una mirada diversa i profunda sobre identitats no normatives".

   I afig: "Els espectacles exploren el tema des de diferents perspectives, no limitant-se únicament a una identitat gai o lsbica, sinó abastant una mplia gamma de qüestionaments sobre la identitat binria, analitzant com la societat modela aquestes identitats estereotipades i com es plantegen altres formes de viure, ser i estar en el món a través de diverses disciplines artístiques, com el moviment, la performance, l'audiovisual, el teatre, el text i la música, entre uns altres."

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià