Podran acollir-se empreses de la indústria i de la seua cadena de valor, i implica un compromís de manteniment de l'ocupació durant dos anys
VALÈNCIA/MADRID, 23 Dic. (EUROPA PRESS) -
La vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, ha anunciat este dilluns que ha quedat aprovat el Mecanisme RED per al sector de la fabricació d'automòbils, la qual cosa permetrà "salvar 3.000 ocupacions" en la planta de Ford a Almussafes, segons publica en el seu compte de 'X' (abans Twitter).
"Un cop més, tots els mecanismes que hem anat desenvolupant amb les nostres polítiques laborals servixen per a protegir a les persones treballadores del nostre país. Després de reunir-nos amb la direcció de Ford, els vaig traslladar el meu compromís personal de salvar fins a l'últim lloc de treball. És per això pel que acordem que era necessari l'activació del Mecanisme RED que està arreplegat en la reforma laboral i que hui aprovem en el Consell de Ministres", ha explicat Díaz en un vídeo col·locat en la publicació.
Este instrument, que està previst en article 47 bis del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, implica un compromís de manteniment de l'ocupació durant dos anys per a les empreses que s'acullen, ha assenyalat el Ministeri en un comunicat.
Segons el Departament que dirigeix Díaz, l'activació del Mecanisme RED en el sector de la fabricació de vehicles de motor, permetrà fer front als canvis estructurals que requerixen la requalificació de les persones treballadores per a protegir l'ocupació i garantir la competitivitat futura del sector de l'automoció, estratègic per a l'economia espanyola. A este mecanisme podran acollir-se empreses del sector i de la seua cadena de valor.
Treball ha recordat que el sector de l'automòbil representa un 10% del PIB a Espanya i dona ocupació, de manera directa, a unes 200.000 persones. A més, Espanya es posiciona com el segon major productor de vehicles a Europa i el novè a nivell mundial ja que més del 80% de la producció es destina a l'exportació.
No obstant això, el Ministeri ha apuntat que este sector enfronta importants problemes estructurals i conjunturals, com la transició cap a la mobilitat elèctrica, els avanços en l'automatització i la pressió de competidors internacionals. Treball, així mateix, ha indicat que les principals organitzacions sindicals i empresarials han sigut informades.
La fàbrica d'Almussafes estava a l'espera de poder aplicar un mecanisme transitori que protegira l'ocupació a partir de gener, quan decaiguera l'actuar ERTO de la factoria, i fins al llançament el 2027 del nou vehicle multienergia que produirà Almussafes.
UN SECTOR EN TRANSICIÓ
La setmana passada, Yolanda Díaz es va reunir amb el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, i amb la direcció del fabricant nord-americà per a estudiar l'aplicació del Mecanisme RED en la planta d'Almussafes que l'empresa té a Espanya.
La vicepresidenta segona ha explicat que esta mesura "evita acomiadaments massius en empreses amb dificultats" en apostar per la formació i la recualificación.
"En lloc d'acomiadaments massius, els treballadors i les treballadores romanen en l'empresa, reben la formació necessària per a adaptar-se als canvis en els seus llocs de treball o per a afrontar noves demandes del mercat laboral", ha afegit en la seua publicació en xarxes socials.
Així, els treballadors de la planta d'automoció "estaran en els seus llocs de treball, rebran la formació necessària per a adaptar-se als canvis en els seus llocs de treball o per a afrontar noves demandes del mercat laboral. (I) mantindran totes les seues condicions laborals".
Com a exemple, Díaz ha dit que "una operativa de línia que ha treballat durant anys en motors de combustió podrà formar-se per a treballar amb tecnologies de vehicles elèctrics".
Per la seua banda, el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha subratllat l'aposta del Govern pel vehicle elèctric i la mobilitat sostenible amb una inversió propera als 4.000 milions d'euros del Perte VEC, i ha destacat la importància de l'aprovació del mecanisme RED per a protegir les ocupacions del sector de l'automoció a la Comunitat Valenciana després de la tragèdia de la DANA.
MESURES DE REQUALIFICACIÓ CAP Al VEHICLE ELECTRIFICAT
El Ministeri de Treball ha explicat que les empreses sol·licitants d'un Mecanisme XARXA hauran de presentar un pla de requalificació de les seues persones treballadores que ha de tenir per objectiu la millora de les competències professionals i l'ocupabilitat de les persones treballadores davant del canvi del sistema productiu.
Les accions formatives haurien d'estar relacionades, entre altres, amb els reptes derivats de la transició tecnològica, tals com l'ús de noves tecnologies o la fabricació de vehicles híbrids i elèctrics.
Així, amb l'objectiu de garantir que les necessitats de requalificació i els processos de transició professional s'adecuen als canvis permanents que experimenta el sector, en el pla de requalificació s'hauran de detallar les directrius de les accions formatives que hauran de dur-se a terme, tals com les competències a adquirir, el programa de formació, els mòduls concrets de les accions formatives, o el nombre d'hores de la formació.
Treball ha indicat que el pla de requalificació haurà de remetre's a les Secretaries d'Estat de Treball, de Seguretat Social i Pensions i de Pressupostos i Despeses i d'Economia i Suport a l'Empresa les persones titulars de la qual hauran de validar.
"Així no només protegim ocupacions, sinó que preparem a la nostra indústria per a liderar la transició cap a una mobilitat més sostenible. Est és el nostre objectiu... Esta no és només una solució a curt termini, és una aposta pel futur", ha incidit Díaz.
LA MOBILITAT SOSTENIBLE COM A SECTOR ESTRATÈGIC
Finalment, el Ministeri de Treball ha sostingut en el comunicat que la mobilitat sostenible constitueix "un sector estratègic per a Espanya a causa del seu paper clau en la transformació econòmica, social i mediambiental del país".
"L'automoció és, per tant, clau en els compromisos adquirits per Espanya en l'àmbit europeu i internacional, com el Pacte Verd Europeu, i respon a la necessitat d'avançar cap a un model productiu més sostenible i competitiu", han afegit des del Departament.