Dotze detinguts per llançar-se artefactes pirotècnics de gran potència i manipular-los per a augmentar explosió

Material intervingut per la Policia
JEFATURA
Publicado: jueves, 20 marzo 2025 15:46

   Els arrestats quedaven a través de les xarxes socials i es desplaçaven des de diferents països d'Europa

   VALÈNCIA, 20 Mar. (EUROPA PRESS) -

   Agents de la Policia Nacional han detingut a 12 homes d'edats compreses entre els 21 i els 44 anys per pertinença a grup criminal, tinència il·lícita d'explosius, desordres públics i atemptat a agents de l'autoritat en diverses operacions realitzades des del passat dia 13 de març en l'antiga llera del riu Túria de València amb motiu del dispositiu especial de Falles contra l'ús indegut d'artefactes pirotècnics, la seua manipulació i fabricació casolana dels mateixos.

    Els arrestats quedaven a través de xarxes socials i es desplaçaven des de diferents països d'Europa amb la finalitat de llançar-se artefactes pirotècnics de gran potència, algun d'ells manipulats per a incrementar el poder d'explosió amb el consegüent risc tant per als investigats com per a la resta de vianants de la zona.

   Les investigacions es van iniciar a l'inici de l'any per part d'agents de la Brigada Provincial d'Informació pertanyents a la Prefectura Superior de Policia de la Comunitat Valenciana, després de la detecció de diversos comptes i perfils que publicaven en xarxes socials material gràfic en el qual s'observava imatges de persones fent un ús indegut de material explosiu elaborat artesanalment, presumiblement pólvora negra, obtinguda després de la compra de pirotècnia legal en els períodes de Falles durant els anys 2023 i 2024.

    Un dels objectius del desplegament del dispositiu especial per a vetlar per la seguretat de les Falles 2025, que garantixen que les celebracions i els actes fallers transcórreguen amb normalitat, es troba la presència policial en la zona de l'antiga llera del riu Turia per a la prevenció de la detonació d'artefactes explosius propietaris, entre altres, elaborats de forma artesanal amb material pirotècnic aprofitant la festivitat de les Falles.

    Arran de les investigacions, els policies van determinar que este grup de persones conformaven una estructura criminal que el seu objectiu era fer apilament de material explosiu de diferents maneres amb la finalitat de manipular-ho per a elaborar material explosiu de gran potència per a ser utilitzat durant les Falles de València, creant un gran risc per a la seguretat ciutadana ja que, en algunes ocasions, no només llançaven estos artefactes contra els vianants sinó que organitzaven autèntiques batalles en les quals la potència de les detonacions aconseguia uns nivells extrems.

    Este grup de persones, format per centenars de turistes europeus originaris principalment d'Alemanya i Holanda, es donava cita en l'antiga llera del Riu Turia durant les nits de Falles per a fer ús de divers material pirotècnic il·legal, així com en altres zones en les quals no hi haguera presència policial amb la finalitat d'eludir la mateixa.

    Dins del marc de l'operació, els investigadors van comprovar després de l'anàlisi de les xarxes socials, que s'estava creant un 'turisme pirotècnic' durant els últims anys a València aprofitant les festivitat de les Falles, el qual era fet publicitat a través de diverses plataformes de temps real i contingut visual online, generant un efecte anomenada mitjançant eslògans i enunciats fent referència a la impunitat i facilitat quant a l'ús d'aquest material explosiu.

    A més d'incitar a altres persones a la comissió de possibles fets delictius, a través d'una dels comptes d'un conegut canal de contingut online, la qual era administrada per un dels detinguts, este grup de persones cap a difusió de videos titulats amb frases com 'LA JOVENTUT ES TORNA BOJA CONTRA LA POLICIA!!!', on s'aprecia com llançaven divers material pirotècnic contra la policia causant un greu risc per a la seua integritat física.

    Gràcies a un dispositiu establit per a fer front a esta situació i desenvolupat de manera coordinada per la Comissaria Provincial de València, la Unitat Adscrita a la Policia Nacional a la Comunitat Valenciana, Policia Local de València i altres Forces i Cossos de Seguretat incloent Policies de països Europeus, s'ha aconseguit detenir a 12 persones a els qui se'ls imputen diferents delictes, entre ells pertinença a grup criminal, tinència il·lícita d'explosius, desordres públics i atemptat a agents de l'autoritat.

   Durant les detencions, els agents van haver de fer front al llançament massiu de material pirotècnic per part d'un gran nombre de persones, alguns implicats en este tipus de fets delictius, a més d'episodis de resistència i violència per part dels arrestats, motius pels quals no es descarten possibles detencions durant les pròximes dates. La investigació roman oberta.

Contador

Leer más acerca de: