VALÈNCIA, 13 Nov. (EUROPA PRESS) -
Escola Valenciana ha sol·licitat davant del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) la suspensió cautelar del reconeixement, certificació i registre dels nivells de referència del valencià perquè, al seu semblar, "vulnera el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües (MCERL) i es basen en una llei --la anomenada de llibertat educativa-- sobre la qual s'ha interposat recurs d'inconstitucionalitat".
Així, en l'escrit presentat en seu judicial, l'entitat cívica exposa que amb els mecanismes per al reconeixement, certificació i registre de nivells de referència de valencià establits en la resolució impugnada "no es garantix el coneixement del valencià que permeta el reconeixement als i les alumnes d'un determinat nivell conforme al MECRL".
Concretament, la Resolució de 26 de setembre del 2024, de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, que ara s'impugna, reconeix uns nivells de valencià a determinats alumnes en funció d'haver cursat uns estudis concrets (en tenir una nota de 5 o més o en haver superat una nota de 7 per a l'obtenció del nivell C1), i, a més, amb caràcter retroactiu (des dels cursos 2008-2009 o 2009-2010, en funció de cada nivell), "sense subjecció a les determinacions previstes en el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües respecte a cadascun dels nivells lingüístics que preveu".
"I això --precisen des d'Escola-- a pesar que en la Resolució impugnada, de forma totalment espúria i enganyosa, s'indica que els reconeixements lingüístics es realitzen en el marc del MECRL".
Per a esta organització, resulta "antijurídic i il·lògic que per part de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació se certifique diferents nivells de valencià sense haver avaluat la competència lingüística de l'alumnat que ha finalitzat les diferents etapes educatives".
"Per a dur a terme una homologació d'estes característiques amb les garanties necessàries, es requeriria que el currículum de l'assignatura de valencià aconseguira totes les competències que s'arrepleguen per part del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües, tant en l'àmbit oral com a escrit, en els diferents àmbits de competència", raonen.
A més, per la qual cosa es referix al caràcter retroactiu de la resolució, Escola Valenciana explica que "no es pot donar una certificació lingüística si no s'acredita que la persona a la qual se li concedix, en el moment en el qual se li concedix, disposa d'este nivell lingüístic de valencià".
En definitiva, resumeix l'entitat, "el sistema de certificació de nivells de valencià que es preveu en la Resolució de 26 de setembre de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, en aplicació de la Llei 1/2024, resulta totalment nul, ja que es tracta d'un procediment buit de contingut que no permet acreditar que els alumnes als quals se'ls certificarà un determinat nivell de valencià posseïsquen les capacitats orals i escrites, en tots els àmbits lingüístics, que han d'aconseguir".
NOTÒRIA DISCRIMINACIÓ DEL VALENCIÀ
D'altra banda, en el text presentat s'indica que no es pot obviar que el previst en la Resolució de 26 de setembre de 2024 i en la Llei 1/2024, pel que concernix el reconeixement i certificació de diferents nivells lingüístics de valencià "resulta discriminatòria respecte a altres llengües estrangeres que fins i tot també formen part del currículum en els diferents cicles i etapes educatius".
"Si la Conselleria entén que per a certificar una llengua estrangera, com, per exemple, l'anglès o el francès, resulta necessària una avaluació en la qual es realitze un examen de totes les àrees lingüístiques i resulte adequada al que es disposa en el MECRL, no resulta raonable que adopte un criteri diferent respecte del valencià".
Per això, insistixen, "no resulta possible entendre la diferència de tracte existent entre unes llengües i unes altres pel que concernix la certificació dels nivells lingüístics, ja que haurien d'homogeneïtzar els criteris d'homologació per part de la Conselleria, sense que calga aplicar uns criteris o uns altres en funció que es tracte del valencià o de qualsevol altra llengua estrangera". "Poden generar un caos administratiu", advertixen.
Finalment, Escola destaca que la Resolució de 26 de setembre del 2024 desenvolupa la posada en pràctica del que es disposa en l'article 16 i la Disposició transitòria tercera de la Llei 1/2024, per la qual cosa, en el cas que el recurs d'inconstitucionalitat interposat enfront d'esta llei prospere i es declaren nuls tals preceptes, "això derivaria en la nul·litat del que es disposa en la resolució".
PROCESSOS SELECTIUS
"Concretament, --prosseguixen-- resulta necessari adoptar la mesura cautelar que sol·licitem abans que siga massa tard i els alumnes que han obtingut tals certificacions, especialment, les certificacions de nivell C1, facen ús de tals certificacions, per exemple, per a l'accés a la funció pública en oposicions o altres processos selectius, ja que, en el cas de declarar nul el procediment de reconeixement i certificació de tals nivells lingüístics, es generaria un caos administratiu i, per descomptat, un greu perjuí tant per als ciutadans afectats com per a la pròpia Administració Pública".
El més raonable, insistixen, "és adoptar cautelarment la suspensió de la Resolució impugnada fins al moment en què es dicte la Sentència per part del Tribunal Constitucional".