La restitució de les línies 1, 2 i 7 en la seua part sud es demorarà "considerablement" per "la magnitud dels danys"
VALÈNCIA, 11 Nov. (EUROPA PRESS) -
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha adjudicat fins ara tres contractes per via d'emergència destinats a pal·liar els "greus" danys provocats per la DANA en la xarxa ferroviària de Metrovalencia. L'import global, de moment, ascendix a 13,3 milions d'euros, IVA inclòs.
El primer d'ells, que ja s'està executant, és per als treballs de neteja, retirada de residus i restitució del clos del tram Sant Isidre-Torrent, així com del conjunt d'instal·lacions de València Sud, per valor de 791.340 euros, i el termini d'execució és de 30 dies, segons ha informat la Generalitat en un comunicat.
FGV ha adjudicat, també per via d'emergència, altres dos contractes, un per a les obres de rehabilitació de superestructura de via i electrificació en diferents zones del tram comprès entre l'eixida de València Sud i Castelló, per un import d'11.624.446,43 euros, un altre per a les obres de restauració del telecomandament d'Instal·lacions Fixes, SS/EE i megafonia en la xarxa de metro, per valor de 918.119,30 euros.
Els treballs ja realitzats comprenen l'avaluació de danys i planificació urgent, el retir manual de residus voluminosos, l'esbrosse i neteja mecànica, la recol·lecció i separació de residus i la retirada de closos perimetrals danyats i la seua restitució.
En concret, en les labors de neteja s'ha procedit a la retirada de vehicles (quasi un centenar en les instal·lacions de València Sud), contenidors i material divers en 1.000 metres de les vies dobles de les Línies 1 i 2, al mateix temps que s'han retirat 2.000 metres de restes de closos danyats i 550 metres de clos que ha patit torsió per la DANA.
Respecte a la platja de vies de València Sud, s'ha condicionat una connexió provisional des dels tallers amb la via general per a poder remolcar les unitats afectades per l'aigua i realitzar una valoració de danys en els tallers de Machado. En 800 metres s'ha procedit a la retirada de vehicles, contenidors i material divers.
Al seu torn, es treballa en la neteja i recuperació dels tallers València Sud, amb "nombrosos danys" tant en les instal·lacions com en els trens i, per això, els tallers en la seu de Machado assumiran el manteniment dels combois.
En este sentit, de les 62 unitats que componen el material mòbil del metre, 35 es troben als tallers de Machado llestes per a entrar en circulació. La resta estan a València Sud pendents de revisió per a la seua pròxima recuperació quan es coneguen els seus danys i altres vuit estan en la zona sud de la xarxa.
LLOC DE COMANDAMENT
El lloc de comandament de València Sud, que és el "centre neuràlgic" del que se sustenta tot el trànsit ferroviari de la xarxa de Metrovalencia, també es va veure "greument afectat" per les inundacions. Des d'allí no solament es gestiona la circulació, sinó que també es controlen les subestacions, catenàries i instal·lacions de les estacions, així com tots els sistemes d'atenció al viatger i la central operativa de seguretat ciutadana.
Davant d'esta circumstància que "impedix prestar servici", FGV ja treballa en el condicionament d'un Lloc de Comandament alternatiu per a les línies de metro en els tallers de Machado.
El nivell de danys, explica Metrovalencia, "compromet la prestació del servici ferroviari de manera immediata", per la qual cosa es treballa "intensament" en una restitució del servici "gradual" de diferents línies i que en cas de les Línies 1, 2 i 7, en la seua part sud, es demorarà "considerablement" per "la magnitud dels danys".
Durant la setmana passada s'han condicionat altres dos Llocs de Comandament per a les línies de tramvia en els tallers de Tarongers i en l'estació d'Alacant per a les línies de tramvia que des de dissabte passat han tornat a circular.
PLA DE RECUPERACIÓ
Estos treballs permeten "avançar" en el pla de recuperació del conjunt de la xarxa de Metrovalencia. Amb la reobertura del tramvia s'ha aconseguit la primera fase del pla dissenyat de forma conjunta amb la Conselleria de Medi ambient, Infraestructures i Territori, per a recuperar la mobilitat i que es desenvolupa en tres fases i que comença amb les línies tranviarias.
Esta programació seguix amb la reobertura de les línies de metro, en un termini benvolgut d'un mes, deixant per a una última fase "a més llarg termini" la connexió amb els municipis de les comarques de l'Horta Sud i La Ribera, en ser els trams més afectats pel temporal.
Com a alternativa a la xarxa de Metrovalencia, la Generalitat ha habilitat 19 nous corredors d'autobús per a facilitar la connectivitat dels diferents barris i localitats properes a València i garantir la mobilitat dels ciutadans.
Per a conèixer l'estat actualitzat del transport públic en l'àrea metropolitana de València s'ha habilitat en la web de Metrovalencia un mapa per a conèixer l'estat de la xarxa i els servicis substitutius d'autobús que s'actualitzarà de forma periòdica.