VALÈNCIA, 14 Oct. (EUROPA PRESS) -
El conseller de Medi ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha visitat hui dilluns les obres d'emergència que s'han executat en la Línia 9 del TRAM d'Alacant (Benidorm-Dénia), al seu pas per la zona del Mascarat a Altea, i que han finalitzat recentment.
A la visita també han acudit el secretari autonòmic d'Infraestructures i Transports, Javier Sendra; el director general de Transports, Manuel Ríos; el director gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Alfonso Novo; l'alcalde d'Altea, Diego Zaragozí, i representants de l'empresa que ha realitzat les obres, segons ha informat la Generalitat en un comunicat.
Els treballs executats per FGV van començar el passat mes d'abril per a fer front als danys provocats per l'incendi que al gener va afectar a la infraestructura ferroviària i a les condicions de l'entorn d'esta línia. Les actuacions s'han realitzat al llarg de prop de tres quilòmetres entre les estacions d'Olla d'Altea i Calp i han comptat amb un pressupost de tres milions d'euros.
El conseller ha apuntat que estos treballs s'han realitzat de manera "paral·lela i coordinada" a les obres dels nous viaductes ferroviaris de Mascarat i Algar de la mateixa Línia 9, amb un pressupost conjunt "que supera els 16 milions d'euros i que compten amb finançament de fons europeus".
Al seu torn, ha anunciat que este mes d'octubre començaran les obres de desmuntatge del pont original del barranc del Mascarat i del procés d'instal·lació del nou viaducte, de manera que, una vegada finalitzades les obres de renovació dels viaductes d'Algar i Mascarat, les unitats de propulsió dièsel-elèctrica Sèrie 5000 "podran circular entre Dénia i Benidorm sense necessitat de transbord".
Amb les obres d'emergència s'ha fet front als danys causats per l'incendi que va tenir lloc entre els dies 6 i 9 de gener, en els voltants del port esportiu de Campomanes i del Mascarat, que es va propagar i va estendre cap a l'oest per l'existència de forts vents, i va arribar a sobrepassar l'autopista AP-7 i va afectar a la infraestructura ferroviària en el tram comprès entre les estacions d'Olla d'Altea i Calp.
Entre les accions executades s'ha completat la renovació de la infraestructura afectada amb la retirada d'arbrat, la mitigació de possibles riscos geològics, la reconstrucció d'un terraplè i infraestructura de drenatge, així com la reducció de l'erosió en talusos i vessants propers al traçat de la via.
Actualment, el tall de servici afecta al tram Altea-Teulada, en esta ocasió per les obres dels viaductes d'Algar i Mascarat. En una última fase d'estos dos projectes i abans de la seua finalització al desembre, el tall comprendrà el tram Garganes-Calp.
Els treballs en el Mascarat, amb un pressupost de licitació de 8.266.980,43 euros, suposen la substitució de l'actual viaducte, construït entre els anys 1913 i 1915, per un nou de similars característiques i conservant una estètica similar a la del viaducte original. El nou viaducte tindrà una longitud total de 43,20 metres, salvant el barranc amb una única obertura isostático i de les mateixes característiques que el tauler original (estructura metàl·lica tipus PRATT).
A més, l'actuació de Mascarat inclou la reposició en tot el traçat (aproximadament 1,5 quilòmetres) de l'actual superestructura de la plataforma ferroviària en balasto per via en placa, la protecció i l'execució de 12.475 m2 de superfície de talús mitjançant malles de triple torsió i la col·locació de pantalles dinàmiques.