Fiscalia recolza inadmetre una querella contra Bernabé perquè la competència en l'emergència corresponia a Pradas

Archivo - Arxiu - L'exconsellera de Justícia i Interior de la Generalitat valenciana, Salomé Pradas, a l'esquerra, en imatge d'arxiu
Carlos Luján - Europa Press - Archivo
Publicado: miércoles, 26 marzo 2025 18:50

   Apunta que el director del pla és la titular de la conselleria competent en emergències quan la situació siga 0, 1 i 2

   VALÈNCIA, 26 Mar. (EUROPA PRESS) -

   La Fiscalia ha demanat a la jutgessa que investiga la gestió de la dana que desestime el recurs de l'associació Hazte Oír contra la interlocutòria en el qual va inadmetre la querella que havia interposat contra la delegada del Govern, Pilar Bernabé, ja que assenyala que la Generalitat Valenciana és l'administració amb competència exclusiva sobre protecció civil i perquè era a la llavors consellera de Justícia i Interior, amb competències en emergències, Salomé Pradas, a la qual li competia dirigir el pla enfront del risc d'inundacions i determinar les mesures de proteccióna la població.

   El fiscal, en un escrit al que ha tingut accés Europa Press, assenyala que la interlocutòria en el qual la jutgessa va inadmetre el febrer passat la querella d'esta organització contra Bernabé és ajustat a dret basant-se, entre altres, en les consideracions que la Generalitat Valenciana és l'administració que té competència exclusiva sobre protecció civil i seguretat pública i que el Pla especial davant del Risc d'Inundacions a la Comunitat Valenciana determina que correspon al Govern valencià la direcció del pla en les emergències declarades de situción 0, 1 i 2.

   Així, el fiscal conclou, després de la documentació aportada per la Conselleria --que inclou la informació remesa al Centre de Coordinació d'Emergències entre els dies 26 a 30 d'octubre per Aemet, Confederació Hidrogràfica del Xúquer i els avisos i alertes activades-- que Pradas, en la seua condició de "directora del pla especial enfront del risc d'inundacions, va declarar la situació d'emergència dues, i per tant, li competia la direcció d'este pla i, consubstancialment, la funció de determinar les mesures de protecció a la població que havien d'adoptar-se".

   Per tant, la comesa de Bernabé, al no haver sigut declarada l'emergència d'interès nacional, "era la d'estricta coordinació de l'administració estatal amb l'autonòmica, sense que, respecte al resultat generat, i al no trobar-se en la posició de garant ni tenir un domini funcional del risc, puga imputar-se-li, des de la perspectiva del principi de culpabilitat que regix el dret penal, la fata d'adopció de decisions que haguessin evitat o atenuat el referit resultat". Com a conseqüència de la dana a la província de Valencia 228 persones van perdre la vida.

   L'organització al·legava la competència de Bernabé per a adoptar decisions que hagueren evitat les defuncions o lesions de persones o disminuït el nombre de víctimes com a conseqüència de la dana. No obstant això, assenyala el fiscal que la Constitució i l'Estatut d'Autonomia determinen que la Generalitat Valenciana té la competència exclusiva sobre protecció civil i seguretat pública, una afirmació que es completa amb la llei 13/2010 de la Generalitat de Protecció Civil i Gestió d'Emergències.

   A més, afig que esta norma establix que el Consell és l'òrgan superior de direcció i coordinació de la protecció civil a la Comunitat Valenciana en l'àmbit de les seues competències; que a la conselleria que tinga atribuïda esta competència li correspon gestionar el Centre de Coordinació d'Emergències i enumera una sèrie de funcions que li correspon al titular d'aquest departament.

CECOPI

   Entre elles, proposar al Consell que eleve la petició a Interior de la declaració d'una emergència com d'interès nacional; exercir el comandament únic de l'emergència dirigint els plans i declarant els nivells i mesures de protecció més convenients i la decisió de constituir el Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi).

   El CCE és, segons esta llei, l'òrgan a través del com la Generalitat supervisa i coordina la gestió de les situacions de preemergencia i emergència, amb les funcions corresponents. I afig que el Pla Especial davant del Risc d'Inundacions de la Comunitat Valenciana establix tant qui dirigix el pla com el comité de direcció.

   En el cas de la direcció, correspondrà a la Generalitat en les emergències de situació 0, 1 i 2, i a l'administració general de l'Estat en als declarades d'interès nacional (3). El director del pla serà la persona titular de la conselleria competent en protecció civil i emergències --Pradas el 29O-- i a esta persona li correspon, entre altres, declarar l'ordre de constitució del Cecopi i determinar les mesures de protecció a la població a adoptar.

   Així mateix, el pla arreplega que per a aconseguir una major coordinació en la gestió quan es constituïsca el Cecopi per declarar-se l'emergència 2 o 3, es formarà un comité de direcció integrat per un representant de la Generalitat Valenciana i un de l'administració general de l'estat.

   En el cas de la Generalitat, el representant serà la persona titular de la conselleria competent en matèria de protecció civil i gestió d'emergències i en el de l'Estat, el delegat del Governe/subdelegat de la província afectada. El representant de la Generalitat en el Cecopi "actuarà en qualitat de director del pla sempre que no es declare l'interès nacional, en este cas posarà a la disposició del representant de l'Administració General de l'Estat en el Cecopi la direcció del Pla i els recursos adscrits al mateix", conclou.

Contador