Igualtat 'porta a examen' als adolescents sobre el consum de pornografia amb la campanya 'Aïlla l'X'

Es distribuirà en tots els centres educatius valencians per a "enfrontar" i "combatre" el seu consum en adolescents

Presentació de la campanya 'Aïlla l'X'
GVA
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 1 abril 2025 18:42

   VALÈNCIA, 1 Abr. (EUROPA PRESS) -

   La Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Habitatge 'porta a examen' als adolescents sobre la pornografia amb la campanya institucional 'Aïlla l'X' que, baix el lema 'Elimina el porno de l'equació', es distribuirà en tots els centres educatius valencians per a "enfrontar i combatre" el seu consum.

   La campanya s'ha presentat este dimarts i ha comptat amb la presència de la vicepresidenta primera i consellera del ram, Susana Camarero; el comissionat per a la Lluita contra la Violència sobre la Dona, Felip del Baño; el director de l'associació 'Dale la vuelta' i creador de la campanya, Jorge Gutiérrez, i de l'escriptora, guionista i directora de cinema, Mabel Lozano.

   Camarero ha destacat la necessitat d'afrontar este problema que, segons dades recents, comença de mitjana als 11 anys i es convertix en un consum habitual als 13. "El 80% dels xics entre 13 i 18 anys considera que el consum assidu de pornografia és una pràctica normal", ha alertat la vicepresidenta, qui també ha assenyalat que "el 20% dels nostres fills i filles, d'entre els 16 i els 24 anys, veu pornografia diàriament".

   A més, ha posat l'accent en l'"aprenentatge fals sobre les pràctiques sexuals" que oferix la pornografia, la qual cosa pot portar als joves a "reproduir" el que veuen com una "realitat". Per això, ha defensat la necessitat de "incidir en l'educació" per a "oferir-los les ferramentes, els valors, els coneixements perquè ells mateixos posen límits, aprenguen a posar-los i diferencien allò que és real del miratge virtual".

   Per la seua banda, el director de 'Dale la vuelta' ha assenyalat que s'ha buscat fer una campanya "senzilla, visual i directa" en la qual es plantegen tres preguntes a manera d'examen on les respostes les posen els adolescents.

   "És un examen que no n'hi ha prou amb aprovar, sinó que cal traure també una molt bona nota perquè quant més alta és esta nota, doncs més va a influir en la nostra manera de ser, en la nostra manera de sentir, en la nostra manera de relacionar-nos i estimar-nos", ha apuntat.

EL PORNO: "UN AUTÈNTIC PENDENT RELLISCÓS"

    Així, ha destacat que esta campanya en estar destinada als centres educatius pot "donar un toc d'atenció" i fer que els adolescents "reflexionen" i puguen "traure les seues pròpies conclusions" del que suposa la pornografia.

   Sobre esta qüestió, Jorge Gutiérrez ha assegurat que hui dia la violència es presenta com alguna cosa "sexy" i que el porno suposa un "autèntic pendent relliscós" on, "si et deixes portar a poc a poc, d'una manera molt silenciosa, d'una manera molt anònima, d'una manera molt accessible, vas d'un punt a un altre quasi sense adonar-te".

   En este sentit, ha assegurat que la pornografia pot portar-te a "extrems" com els quals apareixen en la premsa cada dia: "notícies dures, de violència de tot tipus, de rajades, de violacions, etc", ha indicat, al mateix temps que ha sostingut que "el porno destrossa vides a un costat i a un altre de la pantalla".

   "El pitjor del porno no és el que veus, és el que t'impedix veure: una persona amb el seu valor, amb la seua grandesa i amb els seus drets", ha asseverat Gutiérrez, que insistix que, de la mateixa forma que se busca una alimentació sana per al cos, cal cuidar l'alimentació visual sabent què és el que estem veient i tenint criteri sobre això.

    Per la seua banda, Mabel Lozano ha posat en relleu la necessitat de parlar sobre sexualitat amb els més joves i que els pares siguen els referents dels seus fills en estes qüestions perquè, en cas contrari, "la pornografia es convertirà en esta escola. Una escola misógina, agressiva, addictiva i acceptada".

   En este sentit, ha remarcat que l'adolescència és una etapa "molt convulsa" per als xiquets i cal acompanyar-los ja que estos aconseguixen accedir a la pornografia de forma "casual" i, a través de recerques en internet de paraules com a "cul" o "teta", se'ls redirecciona a llocs on, "si no tens un pensament crític", pots considerar que una violació és una pràctica sexual.

   "La sexualitat té a veure amb l'empatia, amb el desig compartit", ha destacat l'escriptora que assegura que el porno és "el menjar porqueria" i que la sexualitat té a veure amb "alguna cosa ric que t'agrade i que tries".

FORMACIÓ, TALLERS I CAMPANYES EN ELS CENTRES EDUCATIUS

   El Pla arranca este abril amb diverses accions immediates, entre elles, la campanya 'Aïlla la X', dissenyada per 'Dale una vuelta' baix el lema 'Elimina el porno de l'equació', que es distribuirà en tots els centres educatius valencians mitjançant cartelleria i vídeos curts amb missatges directes i adaptats al llenguatge juvenil. També proporcionarà recursos per a pares i mares i comptarà amb la col·laboració amb els mitjans de comunicació.

   A més, es realitzaran 14 tallers formatius baix el títol 'Posa't en la seua Pell', impartits per Mabel Lozano. Els tallers s'impartiran a València del 2 al 4 d'abril en els instituts IES Camp de Morvedre, IES Doctor Peset Aleixandre i IES Cid Campeador; a Alacant del 8 al 10 d'abril en els instituts IES Asunción de La nostra Senyora i IES Antonio José Cavanilles; i a Castelló del 29 al 30 d'abril en els instituts IES Juan Bautista Porcar i IES Francesc Ribalta.

    L'objectiu és "activar l'empatia dels joves i dotar-los de ferramentes perquè es posicionen enfront de l'explotació sexual, la cibertrata i altres violències digitals", han subratllat.

   En paral·lel, s'han organitzat sessions de formació, oferides per Jorge Gutiérrez, per a més de 300 professionals de l'àmbit educatiu, psicològic i social, amb l'objectiu de proporcionar-los ferramentes pràctiques per a tractar estos temes delicats amb adolescents i joves.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià