VALÈNCIA, 24 Ene. (EUROPA PRESS) -
La gerent de l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM), María Ayuso, i la secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar, han explicat hui divendres que la reversió de la cessió de la nau del Parc Central per a destinar-se a una subseu del museu es deu a "una qüestió d'eficiència en la gestió" i al fet que "gestionar este espai no forma part de les prioritats" de la institució, que preferix "descentralitzar-se" perquè "Alacant, Valencia i Castelló mereixen el mateix tractament cultural".
Així ho han explicat durant la roda de presentació de la programació de l'IVAM per al primer semestre del 2025, a preguntes dels mitjans després de conèixer-se que la institució ha renunciat a la cessió de la nau i que este divendres la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de València haja aprovat resoldre anticipadament la concessió per iniciativa del museu.
Ayuso ha afirmat que "no és que s'haja renunciat, és que no hi havia res" i el pressupost consignat per a habilitar esta seu no s'havia executat. "Des del 2020 en què es va realitzar la concessió no s'havia realitzat cap actuació ni adequació, no hi havia programació", ha indicat.
La gerent ha assenyalat que, encara que l'Ajuntament va fer esta concessió amb "molt bona intenció" i que l'IVAM s'ha posat a la disposició del consistori per a col·laborar en iniciatives culturals, "però gestionar este espai no forma part de les prioritats, perquè abans correspon la trasnversacionalització en el territori a Alacant i Castelló abans de tenir dos seus a València".
Ayuso ha manifestat que la subseu no s'havia concretat en el projecte de l'exdirectora del centre, Nuria Enguita. De fet, ha explicat que quan es va reunir amb Enguita per al traspàs de funcions, l'exdirectora va dir que ja havia parlat amb el llavors vicepresident de la Generalitat i conseller de Cultura, Vicente Barrera, que calia revertir la concessió "per una qüestió d'eficiència en la gestió".
Així, "després de la dana es veu que no es va a invertir en la infraestructura de la subseu, perquè no és la prioritat ara mateix i, a més, perquè no s'havia fet res, fins ara no hi havia res projectat".
"NO HI HA CAPACITAT DE GESTIÓ"
En este sentit, Ayuso ha apuntat que la referència a la disponibilitat pressupostària en el document administratiu es deu al fet que, "havent-hi consignació pressupostària per a això, és diners que s'ha retornat perquè no s'ha executat". Encara que ha indicat que la seua dotació pressupostària era d'1,3 milions d'euros l'any passat, "no hi ha capacitat de gestió", ha afirmat.
Per la seua banda, la secretària autonòmica, preguntada per si l'IVAM ja no necessita créixer i si es descarten els seus projectes d'ampliació, ha respost: "Em sembla fatal que l'IVAM no tinga exposicions a Alacant o Castelló. Jo crec que amb este context, més IVAM a València... Em sembla que cal explorar altres propostes. Cal descentralitzar, llavors potser l'IVAM passa per una altra fase que haurem d'explorar amb el nou director o directora".
"Això no lleva que puguem fer totes les col·laboracions amb l'Ajuntament, que tenim una relació magnífica, i podem explotar un festival de 'performance' o altres propostes, però estos diners que estava destinat per a esta subseu podem emprar-ho a descentralitzar l'IVAM i que no siga només València", ha insistit, perquè "Alacant, València i Castelló mereixen el mateix tractament en cultura".
SUBSEU D'ALCOI
Quant a la subseu de l'IVAM a Alcoi, on una fallada de climatització va obligar a paralitzar l'activitat, Pilar Tébar ha assenyalat que, "fins que no estiga signat el conveni, l'Ajuntament no pot licitar el canvi de màquines, amb la qual cosa estem en la primera fase que és tancar el conveni perquè l'Ajuntament, amb el conveni signat, puga licitar". "Estem intentant ser el més àgils possibles", ha garantit.
En la mateixa línia, la gerent de l'IVAM ha assegurat que "la intenció de l'IVAM és seguir a Alcoi i, quan estiga el conveni i se'ns garantisquen les condicions climatològiques adequades perquè puga estar la col·lecció, l'IVAM a la setmana següent té projecte". "Ens agradaria obrir l'IVAM d'Alcoi en 15 dies però no depèn de nosaltres" i "cada organisme públic porta el seu ritme", ha afegit.
Ayuso ha precisat s'estan mantenint "converses setmanals" i que "la part del conveni de l'IVAM ja està llançada", per la qual cosa l'IVAM està a l'espera de rebre les dades econòmiques necessàries per a la tramitació del conveni, un procés que ha admès que "no és àgil".