VALÈNCIA, 11 Oct. (EUROPA PRESS) -
El Real Patronat sobre Discapacitat, a través del seu centre assessor el Centre Español d'Accessibilitat Cognitiva (Ceacog), ha inaugurat hui divendres les mesures d'accessibilitat cognitiva del CEIP Jaume I de Catarroja.
La intenció és que este centre educatiu "es convertisca en un exemple", replicable en altres centres educatius, i primer en un "model de senyalització comuna" que complisca mesures d'accessibilitat cognitiva, segons ha indicat el Ministeri en un comunicat.
Les mesures beneficiaran a tota la població, que podrà moure's de forma "més autònoma" i "amb seguretat" per l'espai. Però són "especialment urgents" per a les persones amb dificultats de comprensió, com les persones amb discapacitat intel·lectual, autisme o paràlisi cerebral, que usen el centre com a estudiants, familiars o treballadores.
En l'acte d'inauguració han intervingut autoritats com la directora general de planificació i gestió educativa del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, Susana Tejadillos; l'alcaldessa de Catarroja, Lorena Silvent; el secretari autonòmic d'educació, Daniel McEvoy Bravo; la directora general de persones amb discapacitat a la Comunitat Valenciana, Bàrbara Congost; el director del col·legi Jaume I, Xavier Leal; i les codirectores del CEACOG, Blanca Tejero i Raquel Cárcamo.
A més, també han participat Mayka Gallego, Paula Rodríguez, Mauricio Palomar i Luis José Pérez, , com a part de l'equip d'avaluació; el president del CERMI València, Luis Vañó; i la presidenta de Plena inclusió Comunitat Valenciana, María Antonia Ferrús, entitat que representa a persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament i les seues famílies en la comunitat autònoma.
Durant l'acte s'han explicat les mesures executades per a millorar la facilitat en usar i moure's per este centre, centrades en el disseny i col·locació de "senyalització homogènia i coherent" per a identificar espais, però també normes d'ús; i ús de pictogrames que compleixen la normativa internacional perquè puguen comprendre's i veure's correctament.
IMPORTÀNCIA DE L'ACCESSIBILITAT COGNITIVA
El director del Real Patronat sobre Discapacitat, Jesús Martín, ha assenyalat que "amb esta iniciativa se cerca que la inclusió comence pel propi centre, i que els xiquets amb discapacitat puguen comprendre i interaccionar amb els espais escolars amb garanties de seguretat i no discriminació".
En este sentit, Martín ha afegit que "les lleis s'entenen quan arriben al dia a dia de la gent, i aquesta és una bona pràctica d'una escola on totes les realitats són benvingudes".
Per la seua banda, Raquel Cárcamo ha destacat que l'experiència és "una gran oportunitat per a acostar el dret a l'educació a les persones amb més dificultats de comprensió". Així, Cárcamo ha confiat que "servisca de model i ho repliquen en tots els centres educatius".
Blanca Tejero ha incidit que els centres educatius són "els primers espais d'interacció i socialització". En ells conviuen persones amb i sense discapacitat i diverses procedències "amb accés desigual a la cultura o l'idioma" i que, per això, "s'entén que els espais en els quals es desemboliquen aquestes persones han de ser comprensibles, amigables i accessibles per a fomentar esta interacció".
Així, ha destacat que, a més de la senyalització, "són necessàries altres mesures com poden ser el suport de professionals, la implementació de metodologies educatives que partixen de la diversitat i la personalització de cada persona o l'adaptació de materials educatius, entre altres".
Mayka Gallego, avaluadora de l'equip, ha recalcat la contribució a la societat del treball de les pròpies persones amb discapacitat de l'equip: "Este treball servix per a ajudar a altres persones a entendre els espais, no solament per a nosaltres i això em satisfà molt, perquè ser validadora aporta coses bones per a tota la societat", ha manifestat.