Subratlla la "positiva" ampliació del Port de València i assegura que l'operació no danya a les platges del sud
MADRID, 9 Ene. (EUROPA PRESS) -
El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha assegurat que uns dels objectius del seu departament és convertir a Renfe en una Aena, l'empresa pública espanyola que s'ha convertit en el primer gestor aeroportuari del món i que és la sisena major empresa de l'Ibex 35.
En un acte de Nova Economia Fórum, el ministre ha qualificat a Aena com un "orgull del Ministeri", amb un valor de 31.000 milions d'euros i amb operativa en 87 aeroports, molts d'ells fora d'Espanya. "Anem a plantejar-nos el repte de fer de Renfe una Aena en no molt temps", ha assenyalat.
En els últims anys, el Govern ha ampliat la presència internacional de Renfe, que ja va més enllà de l'anomenat 'AVE a la Meca', després de comprar participacions en operadors txecs i italians, participar en projectes ferroviaris mexicans i nord-americans i entrar a França.
Sobre este últim país, on Renfe esperava arribar a París abans dels últims Jocs Olímpics del passat estiu, Puente ha traslladat que no creu que ni tan sols vaja a arribar enguany, per les traves de França a la seua entrada.
Renfe ja està preparant un document jurídic per a denunciar davant de Brussel·les estes traves, mentre el ministre demana "corresponsabilitat, lleialtat i reciprocitat" a França, després que Espanya ja haja obert la competència a operadors francesos i italians, i que ha suposat que l'alta velocitat haja passat de generar un benefici de 115 milions d'euros per a Renfe abans de la liberalització a unes pèrdues conjuntes de 230 milions anuals per a Renfe, Iryo i Ouigo.
NOU PRESIDENT DE RENFE
Per a dirigir esta nova etapa de Renfe, Puente ha defensat que fa falta un gestor de transport, la qual cosa ha provocat la dimissió de l'actual president de Renfe, Raül Blanco, amb efectes dimarts que ve, quan es preveu que es nomene a l'actual secretari general de Mobilitat Sostenible, Álvaro Fernández Heredia, com a nou president.
Puente ha rebutjat confirmar el nomenament, si bé ha defensat que és "el millor expert en gestió de viatgers d'este país", després d'haver sigut director gerent de l'Empresa Municipal de Transports de Madrid (EMT) --quan Manuela Carmena era alcaldessa-- i d'Autobusos Urbans de Valladolid (Auvasa) entre 2019 i 2023, quan Puente era alcalde d'esta ciutat.
PORT DE VALÈNCIA
Puente també ha donat a conèixer la xifra d'inversió executada el 2024 en la seua Ministeri, que ascendix a 10.000 milions d'euros, un 17% més que el 2023 i la xifra més alta des del 2011, duplicant les del 2016 i 2017. El ferrocarril va concentrar 5.629 milions, 2,5 vegades més que el 2017, copant la xarxa convencional uns 2.330 milions d'euros, 10 vegades més que el 2014.
En este sentit, el ministre ha avançat que el segon semestre del 2025 serà un any de transició en el que a bonificacions al ferrocarril es referix, amb l'objectiu d'implementar el 2026 un bitllet únic per a tot el transport, encara que sense donar més detalls sobre este tema.
També s'ha referit a l'ampliació del Port de València com una "infraestructura clau per a Espanya" o com "l'obra portuària més important que s'està fent en la Unió Europea", en concentrar entorn de 750 milions d'euros d'inversió pública i més d'1.600 milions de privada.
"Va a permetre que València tinga una connexió ferroviària de totes les terminals del port en el mateix costat de cada terminal. I, per tant, ens va a permetre baixar 1.000 camions dia de la carretera", ha assenyalat.
A més, des del punt de vista mediambiental, ha dit que és una operació "molt positiva", més enllà de la polèmica entorn de les platges del sud de València, que assegura no les danya esta terminal, perquè el moll de contorn ja estava construït. "Este dany es va produir en els anys 80 amb la construcció de la primera terminal de Ponent i la terminal sud", ha conclòs.