José Bernabeu dimitix com a president del Consell Regulador per "motius personals" i li substituïx José Enrique Sánchez
ALACANT, 23 Dic. (EUROPA PRESS) -
La DOP del raïm de taula embutxacada del Vinalopó ha finalitzat la campanya del 2024 amb un balanç "positiu", amb una producció inscrita d'uns 33 milions de quilos. Del total, quasi la meitat correspon a la varietat Aledo, que es porta comercialitzant des de principis de novembre i que és la que moltes persones utilitzen per a donar la benvinguda a l'any nou, quan s'estima que es puguen consumir dos milions de quilos procedents de la denominació.
Quant al mercat de distribució, el 70 per cent de la collita es destina al mercat nacional i la resta a l'internacional, fonamentalment a països de la Unió Europea (UE), segons informa la DOP en un comunicat. Així mateix, la denominació ha certificat a un total de 27 operadors.
Respecte a les causes que expliquen este balanç, la DOP creu que durant aquest exercici la climatologia ha donat un "cert respir, malgrat la sequera estructural que ve patint la zona de producció".
A més, considera que se seguix la tendència de la segona part de la campanya del 2023 i que els mercats han funcionat "correctament" al llarg de tota la temporada del 2024, "amb una demanda estable i mantinguda, que ha permès la comercialització sense alteracions".
"DIFERENCIAR EL PRODUCTE"
En este sentit, destaquen que "l'ús de la marca de certificació de la denominació d'origen ha suposat, un any més, per als petits productors i comercialitzadors de la zona una ferramenta molt útil a l'hora de posicionar millor en el mercat el seu producte i diferenciar-ho de la competència".
Des de la DOP posen l'accent en la necessitat de "diferenciar el producte per a la seua correcta identificació" per part del consumidor, per a arribar a "un segment conscienciat, que valore el producte amb un origen i qualitat certificats".
D'esta forma, també "s'eviten fraus i confusions, que no només perjudiquen al consumidor, sinó al conjunt del sector, que veu com el seu producte es confon amb uns altres que no porten associades totes les externalitats positives a nivell mediambiental, de qualitat i territorial que genera la DOP".
El 2024, la denominació ha llançat la campanya 'Un raïm per a recuperar els papers', en la qual convida a reflexionar sobre els actuals estils de vida i la "incoherència" entre estos i el benestar final de les persones i el seu entorn.
Així, el raïm embutxacat del Vinalopó vol simbolitzar "el paper de l'autenticitat, de la calma, que permet tornar a un lloc segur, al vertader origen i amb totes les garanties per a poder recuperar l'essència".
Esta campanya, que es va iniciar al setembre amb els raïms primerencs, s'ha mantingut també en les accions promocionals dutes a terme en esta recta final marcada per les festes de Nadal, en les quals es recorda sobretot als consumidors "la importància de triar el producte degudament etiquetat amb els distintius oficials de la denominació d'origen, ja que només així podran gaudir d'un producte veritablement protegit amb totes les garanties".
La DOP ha sostingut que aquesta és l'únic raïm nacional la collita del qual s'allarga fins a estes dates --pel tardana que és la varietat Aledo i per la tècnica cultural de l'embutxacat--, per la qual cosa creu que manca de sentit mantenir una tradició pròpia, com el consum de raïm en la nit de finalització d'any, a força de raïms procedents d'altres territoris.
RELLEU EN LA PRESIDÈNCIA
A nivell intern, el tancament d'esta temporada ha estat marcat pel relleu en la presidència del Consell Regulador de la DOP. D'esta manera, José Bernabeu Cerdà, qui ha ocupat el càrrec durant 35 anys, ha presentat la seua dimissió per "motius personals" i li substituirà José Enrique Sánchez García.
Des de la denominació agraïxen la seua "dedicació i trajectòria" a Bernabeu, "fonamentals per al posicionament i reconeixement de l'entitat i figura imprescindible en el sector agroalimentari de tota la Comunitat Valenciana". No obstant això, seguirà sent vocal del Consell.
Per la seua banda, Sánchez, de SAT Betisan, pren el relleu amb "el compromís de seguir impulsant l'excel·lència de la DOP raïm embutxacat del Vinalopó".