Rebeca Plana exposa la seua pintura com a "curació" i "acte de fe": "Les persones i els quadres han de tenir secrets"

Rebeca Plana presenta l'exposició 'Untdelem' a la Fundació Xirivella Soriano
FUNDACIÓN CHIRIVELLA SORIANO
Publicado: viernes, 19 abril 2024 16:03

   'Untdelemn' aterra a la Fundació Xirivella Soriano amb un llenguatge "visceral" que amaga paisatges i música

   VALÈNCIA, 19 Abr. (EUROPA PRESS) -

   L'artista valenciana Rebeca Plana ofereix a la Fundació Xirivella Soriano una exposició que, segons ha explicat, parla de guarir la seua ànima i compartir aquest sanación amb el públic. Una proposta en la qual no etiqueta cada peça amb un títol i que "es té a veure, no explicar" perquè para ella "la pintura és un acte de fe" i "les persones i els quadres han de tenir secrets".

   'Untdelemn' és una paraula romanesa d'origen hebreu que l'artista va conèixer per una amiga seua i que fa referència "a l'oli de la primera premsada, el més pur, que s'utilitza per a guarir en tots els sentits, no només el físic sinó també l'ànima", ha explicat Plana.

   Aquest terme ha donat nom a un recorregut per 60 obres que Plana ha creat específicament per a aquest projecte durant quatre mesos en els quals ha "guarit la seua ànima", i que poden veure's a partir d'aquest dissabte, 20 d'abril, i fins al 23 de juny al Palau Joan de Variola, on l'artista ha donat algunes pinzellades sobre la proposta junt amb el president de la Fundació Xirivella Soriano, Manuel Xirivella; el gerent del CMCV, Nicolás Bugeda; el seu director artístic, Vicente Samper, i el comissari de la mostra, Álvaro Alcázar.

    "La pintura guareix els estats de l'ésser. La meua pintura primer m'ha de guarir a mi, perquè ho fas per tu, i després dones cap als altres. Si no hi ha aquest intercanvi amb els altres, no hi ha gens", ha explicat Rebeca Plana. A més, emprar la paraula 'undeletmn' "és una manera d'acostar tota la cultura romanesa i fesol que hi ha ací a la Comunitat Valenciana, sobretot a València, i porta moltíssims anys establida".

   No obstant això, l'autora ha puntualitzat que 'untdelemn' no és un oli sacramental sinó que el terme, i l'exposició també, "va per un altre rumb". "No és caite d'ungir, s'usa per a cuinar, per a celebrar (...) és l'oli de l'emoció", ha indicat.

MÚSICA, LECTURA I PECATS

   Dins de la curació de Plana, hi ha elements com la lectura i la música. L'artista ha explicat que és "una gran melòmana, com tot valencià", i la música l'acompanya des que es desperta fins que pren pauses del seu treball. "La música et guareix, amansa la teua fera" i "fa moure el teu sistema nerviós, com la pintura". També estan presents els paisatges, les virtuts i els pecats cabdals.

    En 'Untdelemn' "tot té una història però tampoc cal revelar tant, si no és un avorriment", ha comentat Plana, que el que desitja és que el públic "es trobe" a si mateix en visitar la seua proposta.

   Per a Plana, "vivim en un moment en el qual tot ho tenim en un mòbil que et pot explicar que açò té unes referències a Emilio Vedova, a la pintura de transvanguardia italiana. Però tu posa't davant, gaudeix el que veus, com quan et prens un gelat o arribes a casa, et lleves els talons i poses Netflix o Wagner", ha suggerit.

TRAÇOS POTENTS I RÀPIDS

   Darrere de tot això hi ha una exposició que prescindeix d'elements extravagants i empra únicament paper i tela de lli. Plana ha explicat que treballa normalment en cinc o sis llenços alhora "perquè la pintura sempre ha d'estar viva", utilitzant traços "potents" amb brotxes de pintor i sense arribar a un format gran que no puga col·locar-se en un habitatge amb facilitat, ja que "l'obra ha d'estar en les cases i conviure amb les persones".

   Manuel Xirivella, per la seua banda, ha explicat que l'artista es caracteritza per una "translació de l'intel·lecte al suport sempre vertiginosa, audaç, imparable" i per a ella "la pintura ha de ser ràpida i també reflexionada" amb l'objectiu de crear una "reacció emocional". Això sí, en les seues últimes obres "es veu un traç més subtil, un gest més meditat sense perdre un àpex d'aquest rapidesa" i "hi ha zones d'espai va buidar", que "val abans de res per l'absència d'un contingut possible que segurament l'artista guarde en el seu interior".

    "Tot artista transmet llocs, sensacions i estats d'ànim amb els quals s'identifica l'espectador", ha afirmat Manuel Xirivella, i en aquest sentit Rebeca Plana treballa des del seu estudi a Albalat de la Ribera envoltat de tarongers i llimoners, amb el riu Xúquer a escassos metres, de manera que "aigua i naturalesa conformen el lloc de Rebeca Plana" al que "tot ésser humà pertany". En la seua obra hi ha "una interpretació emocional del paisatge" amb una dimensió universal, segons el president de la fundació.

   Xirivella ha citat una entrevista a la pròpia artista en la qual Plana comenta que els pintors són creadors de sentiments. "Aquesta afirmació resumeix el sentit profund del seu treball: agafar la vida i transformar-la en una altra cosa, alguna cosa relacionat amb la vida però més intens. Ens convida al lloc de l'emoció i ens espenta al fet que l'art visca en la vida mateixa", ha ressaltat.

   El director artístic del CMCV considera l'obra de Rebeca Plana "molt impulsiva" i "visceral" i ha explicat que "fa anys que està instal·lada en la més pura abstracció, a la qual no s'arriba per casualitat". Samper l'ha emmarcat com a representativa de la pintura "més pura" no formal.

   Per al seu comissari, Álvaro Alcázar, l'exposició de Rebeca Plana és "absolutament contundent" i ocupa "tres pisos totalment carregats d'emoció". Una emoció que abasta des de la vitalitat fins a la tristesa.

   Finalment, Nicolás Bugeda ha assenyalat el compromís compartit de la fundació i la Generalitat de difondre i promocionar l'obra d'artistes valencians, com un dels pilars de la Llei de Patrimoni Cultural Valencià.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià