Revistes, ràdio, rutes literàries i integració, projectes guardonats per l'AVL als III Premis Carme Miquel

Archivo - Arxiu - Revistes, ràdio, rutes literàries i integració, entre els guardonats per l'AVL als III Premis Carme Miquel
AVL - Archivo
Publicado: jueves, 21 noviembre 2024 14:37

    VALÈNCIA, 21 Nov. (EUROPA PRESS) -

   L'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha donat a conèixer els guanyadors de la tercera edició dels Premis Carme Miquel per a fomentar l'ús del valencià en els centres escolars i que compten amb la col·laboració del Bioparc. Entre els projectes seleccionats hi ha revistes, ràdio, rutes literàries i integració, resumix la institució normativa del valencià.

    Quant als premis concedits en l'etapa d'Infantil i Primària, el jurat, integrat pels acadèmics de la Secció de Foment de l'Ús del Valencià, ha distingit la iniciativa 'Una comarca de llegenda' del CEIP Pou de la Muntanya de Dénia, en la modalitat de nivell.

    L'alumnat de 3r. i 4t. de Primària ha investigat les llegendes més importants de la comarca de la Marina Alta en el seu entorn més pròxim, i amb l'ajuda de professorat, periodistes, escriptors i cantants, les han transmès a la resta del centre. A més, han publicat les llegendes introduint-les en xicotetes històries quotidianes.

   La guanyadora en la modalitat d'etapa és l'Escoleta El Trenet Cooperativa Valenciana, de València, pel projecte 'València: arrels i ales'. Des de fa tres anys, cada curs l'escoleta confecciona un xicotet llibre en el qual fan valdre l'efímera manera que tenen els xiquets de veure i dir el món.

    El primer llibre, 'Metaforari', recopila algunes de les representacions visuals que fan els xiquets a partir d'objectes quotidians. 'Paraulari' és una compilació de morfologia "infantàstica" que arreplega part de les infinites maneres que tenen els xiquets de dir una paraula. I 'Conversari' permet fer un viatge que partix del balboteig de bebès i arribar a les converses infinites dels xiquets de tres anys.

    Així mateix, el jurat ha decidit concedir un esment especial al CEIP Mirantbó de Callosa d'en Sarrià pel projecte 'Rutes literàries'. Els xiquets de tots els cicles es capbussen en les històries del seu poble. Cada llegenda està contextualitzada en un lloc concret del seu entorn i, en finalitzar el treball en classe, es realitza una ruta de senderisme per allà on transcorre la història.

    I el premi per al projecte de centre és per al CEIP Sant Miquel de Tavernes de la Valldigna , per la proposta 'Jo ja vinc valencià del Sant Miquel'. El centre, amb un 50% de població migrant, programa, realitza i implementa activitats i projectes amb la finalitat de preservar, promoure i revitalitzar el valencià com a element essencial del patrimoni cultural i lingüístic.

    L'aula d'acolliment, les tertúlies literàries, el club de lectura, la sirena musical valenciana, Ràdio StM o la pilota en l'escola són algunes de la trentena d'activitats que es vehiculen en valencià per a tota la comunitat educativa.

DEMANDA EN SECUNDÀRIA

    Una de les grans novetats dels premis d'enguany és que s'han ampliat en els centres escolars de Secundària, atenent a la demanda i l'interès que va sorgir en la passada edició. Així, el premi en la modalitat d'aula és per a l'IES Pare Vitòria d'Alcoi, pel projecte 'Petites eines'. Es tracta d'una revista centrada a publicar els treballs que duu a terme l'alumnat amb les noves tecnologies, entre els quals els pòdcasts 'Versos perversos', 'La tele del Pere' o 'Viure a les xarxes en valencià'. L'IES Pare Vitòria també publica des del 1983 la revista 'Eines'.

   El guanyador en la modalitat de nivell és l'IES L'Om de Picassent, pel projecte 'El món de l'Om, la revista del nostre institut'. La publicació va nàixer el curs 2004-2005 i des de llavors s'han editat uns seixanta nombres.

    La Revista, que es publica trimestralment, és una eina més d'aprenentatge del valencià i s'ha configurat com un element de cohesió de la vida social del centre. A més, al voltant de la seua publicació en paper s'organitzen les celebracions de final de cada de trimestre.

    I el premi en la modalitat de centre és per a l'IES Las Lomas, d'Alacant, pel projecte 'Ràdio Las Lomas'. El curs 2019-2020, l'equip directiu del centre va impulsar la creació d'una ràdio que integrara tot l'alumnat. Des que es va crear, les hores lectives dedicades al projecte de ràdio han anat en augment, alhora que s'ha expandit a diferents nivells de l'ESO progressivament.

    Els responsables del projecte apunten que entre els pròxims objectius es troben emetre en directe, integrar el video en les emissions, millorar les instal·lacions i l'equip tècnic, traure la ràdio en el carrer i arribar a més públic.

    Enguany s'han presentat 66 treballs de tot el territori: 45 de centres d'Infantil i de Primària, i 21 de Secundària. La xifra total triplica el nombre de projectes respecte de l'edició anterior. Els premis estan dotats amb un val per a llibres, material i jocs infantils. Així mateix, s'atorga un diploma amb el reconeixement de l'AVL.

    Per la seua banda, Bioparc València premia els projectes amb entrades per a l'alumnat. El lliurament de les distincions tindrà lloc el dissabte 30 de novembre en el monestir de Sant Miquel dels Reis.

Contador

Leer más acerca de:

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià