La Sindicatura de Comptes fiscalitzarà el 2025 els contractes i les ajudes vinculades a recuperació després de la dana

El president de la Generalitat, Carlos Mazón(c), i la Consellera d'hisenda, Ruth Merino(e), reben l'informe de fiscalització del Compte General de la Generalitat corresponent al 2023, per part del síndic major de la Sindicatura de Comptes.
Rober Solsona - Europa Press
Publicado: viernes, 27 diciembre 2024 13:37

   També revisarà l'establiment de zones de baixes emissions en una auditoria operativa que finalitzarà el 2026

   VALÈNCIA, 27 Dic. (EUROPA PRESS) -

   La Sindicatura de Comptes emetrà el pròxim any una sèrie d'informes que fiscalitzaran l'activitat contractual i d'ajudes relacionades amb les mesures de recuperació dels efectes provocats per la dana del 29 d'octubre, així com de prevenció i augment de la resiliència, segons s'arreplega en el Programa Anual d'Actuació 2025 (PAA2025) de la Sindicatura, aprovat per la seua Consell el passat 23 de desembre.

    Es tracta de dos treballs especials l'abast temporal dels quals pot comprendre els exercicis 2024 i 2025, que poden executar-se per fases "en funció de les circumstàncies concurrents" i que es plasmaran en el 'Informe especial sobre la contractació dana 2024-2025 en el sector autonòmic' i el 'Informe especial sobre subvencions i ajudes dana 2024-2025 en el sector autonòmic'.

   També amb èmfasi en els efectes de la dana s'auditaran les entitats Valenciana d'Estratègies i Recursos per a la Sostenibilitat Ambiental SA (VAERSA) i Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV). A més, els informes de contractació i subvencions del Compte de l'Administració i el de Labora també inclouran en el seu abast la revisió de l'activitat relacionada amb la dana i es coordinaran amb els dos informes especials esmentats.

    D'altra banda, la Sindicatura emetrà l'habitual informe d'auditoria financera i de legalitat del compte de l'Administració de la Generalitat Valenciana, així com els dedicats al compliment en matèria de contractació, subvencions i ajudes, i despeses de personal.

   Tot això, juntament amb els informes específics de diferents ens auditats com l'Agència Tributària Valenciana, el Consorci Hospitalari provincial de Castelló, l'Autoritat de Transport Metropolità de València, Fisabio i Espais Econòmics Empresarials, fins a completar els cinc volums corresponents a la fiscalització del Compte General de la Generalitat, amb els seus respectius controls formals i la introducció a cada volum.

AUDITORIES OPERATIVES

   Tampoc faltaran en el programa les auditories operatives, uns "treballs exhaustius" en els quals la Sindicatura és "un referent nacional" que en ocasions "s'allarguen diversos anys" i que "proporcionen als ciutadans informació sobre com es gestionen els fons públics i si aquests contribuïxen a la consecució dels objectius de les polítiques públiques d'una forma eficient".

   Mitjançant este tipus d'auditoria s'abordaran els objectius i mesures de protecció civil, mitigació, prevenció i reducció de riscos de desastres a la Comunitat Valenciana, un treball que avaluarà la situació el 2025 i que continuarà el 2026, avança la Sindicatura.

   També es finalitzaran les auditories operatives iniciades el 2024 centrades en les despeses ocasionades en la prestació sanitària per l'atenció a desplaçats temporals, la promoció i gestió de l'habitatge protegit, realitzada en col·laboració amb el Tribunal de Comptes, l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, l'avaluació de la planificació estratègica de les subvencions en el sector públic autonòmic valencià i l'anàlisi de l'execució de les ajudes al Programa Investigue en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

ADMINISTRACIÓ ELECTRÒNICA

   En el plànol de l'administració electrònica, es completarà l'auditoria de sistemes d'informació del seguiment del projecte NEFIS de la Generalitat quant a la configuració de la seua seguretat i s'iniciarà la del seu desplegament en els organismes autònoms. Aquest projecte, apunta la Sindicatura, té com a objectiu "facilitar la plena implantació de l'administració electrònica i contribuir així a ampliar i reforçar la transparència de l'activitat pública i facilitar el dret d'accés a la informació a la ciutadania".

   En este sentit, també conclourà l'auditoria de la Plataforma de gestió de tramitacions electròniques de la Generalitat, la de gestió del projecte d'història clínica electrònica única i centralitzada. Alhora, elaborarà un Informe especial sobre les aplicacions corporatives de la Generalitat.

   Respecte a la ciberseguretat en l'àmbit autonòmic, el 2025 finalitzarà l'avaluació de l'estructura de govern corporatiu i de la ciberseguretat en el sector públic instrumental, així com l'anàlisi de la gobernança de les TU i sobre la ciberseguretat de l'Administració de la Generalitat. Tampoc faltaran en este programa anual els habituals informes sobre el Compte General de Les Corts Valencianes, amb la finalització del del 2023 i l'inici del del 2024.

ZONES DE BAIXES EMISSIONS

   Paral·lelament, dins del seu control a les entitats locals i en el marc de la "preocupació per les crisi climàtica i energètica", la Sindicatura fiscalitzarà també l'establiment de zones de baixes emissions en els ajuntaments en una auditoria operativa que finalitzarà el 2026.

   Quant al compte general de les entitats locals, es finalitzarà l'informe especial de l'exercici 2023 i s'iniciarà el de 2024. I el mateix passarà amb la fiscalització de la contractació en les entitats locals durant 2023 i 2024.

   A més, es finalitzarà l'anàlisi dels acords i resolucions contraris a objeccions formalitzades pels interventors locals, així com les anomalies detectades en matèria d'ingressos i acords adoptats amb omissió de tràmit de fiscalització prèvia durant l'exercici 2023 i s'iniciarà la del 2024.

   Sobre les auditories de sistemes de la informació, s'analitzarà la resiliència de les entitats locals davant de disrupcions del servici d'administració electrònica. Així mateix, el 2025 veuran la llum les auditories financeres i de legalitat dels comptes consolidats de la Diputació de Castelló i dels ajuntaments de Borriana, Bétera, Gandia, Oriola i Xixona, així com de l'entitat Aigües Municipalitzades d'Alacant.

UNIVERSITATS I ÀMBIT INTERN

   Respecte a les universitats públiques valencianes, seran objecte per part de la Sindicatura d'un informe de control formal de la rendició de comptes, addicional a l'auditoria realitzada per una signatura privada contractada per la Intervenció General de la Generalitat.

   En l'àmbit intern de la Sindicatura, el 2025 està previst dur a terme una sèrie de projectes per a desenvolupar i iniciar la implementació del Pla Estratègic de Govern de la Dada i Dades Obertes (PEGODA). A més, com cada any, realitzarà els treballs necessaris per a mantenir actualitzats l'Inventari d'Ens Subjectes a la Fiscalització de la Sindicatura de Comptes i la Base de dades Econòmiques del Sector Públic Autonòmic Valencià.

   Respecte d'esta última, des de l'organisme precisen que el 2024 s'ha acabat d'actualitzar tota la informació, amb les dades individuals i agregats, així com les sèries temporals, que inclouen les dades del 2023.

   El 2025 continuarà també el control de la gestió econòmica de la Sindicatura, complementari de l'auditoria financera externa anual, consistent en el control financer permanent. Este pròxim any, avancen, s'emfatitzarà en la revisió de les noves aplicacions de comptabilitat i de recursos humans.

   En relació amb la metodologia de treball, la Sindicatura precisa que totes les fiscalitzacions es fan d'acord amb les disposicions legals i normes tècniques d'auditoria arreplegades en el manual de fiscalització de l'ens, al que des del 2021 s'han incorporat les Normes internacionals d'auditoria adaptades al sector públic espanyol (NIA-ES-SP).

Contador

Leer más acerca de:

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià