L'rgan de control destaca que "existeix marge de millora per a aconseguir menús totalment saludables i sostenibles"
VALNCIA, 10 Ene. (EUROPA PRESS) -
La Sindicatura de Comptes insta la Conselleria d'Educació a elaborar un procediment de contractació dels servicis dels menjadors escolars que "respecte els principis generals del sector públic", així com a "redissenyar un sistema just de finanament". L'rgan de control també anima a l'administració a "avanar cap a un sistema universal i gratut per a l'alumnat en risc de pobresa".
Aquest són algunes de les principals recomanacions que figuren en l'Auditoria operativa dels menjadors escolars en els centres d'educació primria --exercici 2022--, que ha elaborat la institució.
El Consell de la Sindicatura de Comptes va acordar incloure en els programes anuals d'actuació de 2022 i 2023 l'auditoria operativa dels menjadors escolars en els centres d'educació primria. L'objectiu d'aquesta fiscalització, expliquen des de l'organisme, és avaluar en termes d'eficincia, eficcia i economia la gestió del servici de menjador escolar en els centres d'educació primria de la Comunitat Valenciana.
En particular, s'analitza si la gestió dels recursos humans, materials i dels fons pressupostaris s'ha desenvolupat de forma econmica, eficient i efica en l'assoliment dels objectius previstos.
En concret, es plantegen qüestions com si el model implantat a la Comunitat Valenciana garanteix una gestió adequada del servici de menjador i compleix les exigncies normatives; si existeix un adequat sistema de control de la gestió del servici de menjador; si el servici de menjador escolar fomenta una alimentació saludable i sostenible, si la prestació del servici de menjador escolar beneficia a les famílies i als usuaris del servici o si la Generalitat exerceix algun tipus de control sobre el menjador escolar dels centres concertats.
Entre les conclusions extretes d'aquest treball destaca que el procediment de contractació instrut per la Conselleria d'Educació "no respecta els principis generals de contractació del sector públic, ignorant aspectes essencials previstos en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic".
"L'incompliment de principis bsics en la contractació
--apunta l'anlisi-- porta aparellat una elevada variabilitat en el cost del menú pagat als provedors".
L'informe fa notar que han transcorregut 8 anys des que la
Sindicatura va recomanar acudir a sistemes per a la racionalització de la contractació.
D'altra banda, quant al finanament del servici, la Conselleria "realitza aportacions peridiques per als gastos de funcionament del servici i concedeix les beques individuals de menjador". En el primer cas, l'aportació no arriba a cobrir els gastos de funcionament, mentre que l'import de les subvencions supera el cost de l'activitat subvencionada. Com a conseqüncia de tot aix, la Sindicatura observa "una elevada dispersió de resultats econmics entre els centres docents".
Afig l'rgan que la normativa no especifica degudament el sistema de control de la gestió del menjador escolar. La Inspecció d'Educació supervisa el funcionament del menjador, mentre que la Direcció general de Salut Pública revisa la qualitat de l'oferta alimentria dels centres. El compliment de les atribucions dels responsables de la gestió del servici en els centres públics és, en termes generals, adequat, per existeixen "algunes debilitats de control intern".
Quant al grau d'adequació dels menús dels menjadors escolars a les exigncies normatives i a les recomanacions sanitries, es qualifica d'elevat. No obstant aix, s'adverteix que "existeix marge de millora per a aconseguir menús totalment saludables i sostenibles".
L'informe recalca que el servici de menjador facilita "una alimentació sana, la conciliació familiar, l'equitat educativa, la funció pedaggica, la participació i la transparncia". Les activitats educatives programades en l'horari de menjador desenvolupen bons hbits alimentosos, la salut i la higiene, així com habilitats socials, la cultura, l'esport i l'oci. Les ajudes actuen recolzant no solament econmicament a les famílies, sinó també proporcionant a l'alumne un espai segur on pot rebre una alimentació equilibrada que contribueix al seu creixement i benestar general.
En aquest sentit, subratlla que l'administració "ha d'avanar cap a un sistema universal i gratut per a l'alumnat en risc de pobresa, en qu cada xiquet, xiqueta o adolescent tinga oportunitats per al seu benestar i desenvolupament independentment de la situació familiar i les capacitats de la seua llar".
D'altra banda, la Sindicatura crida l'atenció sobre "la capacitat limitada" de l'administració autonmica per a interferir en l'organització i funcionament dels menjadors escolars dels centres concertats.
En aquest sentit, detalla que la jurisprudncia ha incidit en el diferent marc normatiu aplicable al servici de menjador que ha provocat una limitació a l'abast de la nostra auditoria. No hi ha evidncies que la Conselleria haja complit amb les "escasses atribucions" que disposa sobre els menjadors escolars de la xarxa concertada.
PREU MITJ DEL MENÚ
Una de les "xifres clau" que reflecteix la Sindicatura és el preu mitj del menú en els centres, que aconsegueix els 6,75 euros. És un
58,8% superior al preu del menú mxim dels centres públics (4,25 euros). En aquest punt, recorda que la Conselleria no realitza aportacions addicionals a la xarxa de centres concertats per a finanar altres gastos de funcionament del menjador més enll de les aportacions en concepte de beques.
Entre les recomanacions que l'auditoria fa en el seu informe, la Conselleria ha de "concloure el disseny d'un procediment que respecte els principis generals de la contractació en el sector públic, garantisca una competncia legítima entre els potencials licitadors, facilite l'accés a les xiquetes i mitges empreses, fomente la participació de les empreses d'economia social i solidria, permeta aconseguir l'eficincia en la gestió de recursos públics i pondere bones prctiques de sostenibilitat mediambiental".
I assevera que aquest procediment ha de vindre precedit de "una modificació de la normativa que regula la gestió econmica dels centres educatius, que data de 1995 i que no respon els reptes que la modernització de l'administració exigeix".
A més, la Conselleria "hauria de realitzar una anlisi econmica exhaustiva i redissenyar un sistema just de finanament del servici de menjador, garantint que les beques financen únicament el cost subvencionable".