Unes 7.000 persones se sumen a les al·legacions de Compromís contra el pla acústic de l'aeroport de Manises

Archivo - Arxiu - Aeroport de València.
EUROPA PRESS - Archivo
Publicado: viernes, 26 julio 2024 15:45

   VALÈNCIA, 26 Jul. (EUROPA PRESS) -

   Més de 7.000 persones s'han sumat en una setmana a les al·legacions presentades per Compromís davant del Ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible contra el pla acústic de l'aeroport de Manises a través de la campanya 'aeroportsostenible.com', segons ha confirmat la coalició en un comunicat.

   Sobre este tema, Compromís considera que el Pla d'Acció associat al Mapa Estratègic de Soroll (Fase IV) és un document "incomplet que busca avalar l'ampliació d'operacions a l'aeroport en contra de la normativa europea i els drets al descans i la salut de la població dels municipis adjacents".

   En este sentit, ha criticat que "no es pot ampliar l'aeroport ni multiplicar els vols nocturns en contra dels més de 500.000 veïns i veïnes dels municipis de Manises, Quart de Poblet, Mislata, Xirivella, Aldaia, Riba-roja de Túria, Barri del Crist i el sud de la ciutat de València, que veuen afectada la seua salut per la contaminació i la carència de descans derivada de la contaminació acústica que patixen".

   En este sentit, ha recordat que, només en el mes de juny, la ciutadania dels municipis prop de l'aeroport van patir 42 vegades cada nit "l'excés de soroll supere els límits recomanats". "Tot això sense explicar els moviments aeris registrats al matí i a la vesprada a l'aeroport", ha apuntat.

    "Una situació insostenible que s'agreuja a l'estiu quan les persones han de triar entre obrir les finestres i no poder descansar, o tancar i haver de refrigerar durant hores les seues llars, amb el seu perjuí econòmic", ha asseverat.

   En este sentit, ha recalcat que les administracions "estan per a protegir els interessos de les persones, i no per a lucrar de forma indecent a empreses privades que només busquen portar el màxim nombre de turistes possible sense importar les conseqüències sanitàries i de massificació turística que generen".

   "Però sembla --ha retret-- que ni el president Mazón, que recordem que des de la Diputació d'Alacant i el seu Patronat de Turisme ja va negociar amb Touroperadores la vinguda massiva de turistes, ni la consellera de Turisme, Nuria Montes, exgerente de la patronal hotelera HOSBEC, tenen previst anteposar l'interès públic al seu negoci".

AL·LEGACIONS PRESENTADES PER COMPROMÍS

   Entre les al·legacions presentades, es planteja establir com a prioritat la implementació immediata del sistema de monitoratge de sorolls i trajectòries a l'aeroport, realitzar estudis dirigits a establir restriccions als vols nocturns comercials per a minimitzar-los i no incorporar nous i planificar el tancament de l'Aeroport entre les 23.00 hores i les 7.00 hores.

    Així, proposen realitzar enquestes de percepció subjectiva del soroll en les zones habitades pròximes a l'aeroport a fi de completar les dades que es disposa, realitzar estudis epidemiològics en la població afectada, així com mesurades in situ en els habitatges afectats, tant dins com fora de la petjada, a més d'en altres immobles afectats amb usos diferents al residencial com a equipaments educatius, esportius, industrials o terciaris, tant dins com fora de la petjada.

    De la mateixa manera, demanen ampliar, en el seu moment, les insonoritzacions a habitatges que, si ben no estan dins de la petjada, sí estan molt pròximes i que queden "desprotegides" i per a les proves de motors que es realitzen a l'aire lliure es proposa l'habilitació de la plataforma equipada amb tres paraments de barreres acústiques.

    També sol·liciten la instal·lació de pantalles acústiques per a mitigar la propagació de soroll i en matèria urbanística "no augmentar les servituds acústiques ni inferir en les competències pròpies dels municipis", a més, d'establir els mecanismes compensatoris "adequats" per a "pal·liar les externalitats negatives que causa la presència de l'aeroport i la seua petjada acústica" i que no quede el planejament subjecte a la voluntat de l'Aeroport ni de la Direcció general d'Aviació Civil.

    De la mateixa manera, reclamen reduir els temps de les actuacions en els habitatges afectats per la petjada acústica, ja que assenyalen que les últimes van tardar quasi quatre anys i que les línies de vol no travessen les edificacions sensibles, com a residències de persones majors, col·legis, escoles infantils o hospitals, de salut per a "garantir tant la salut pública com el benestar de les persones més sensibles.

    Finalment, plantegen estudiar les ajudes per a climatizar els habitatges afectats, ja que durant el període estival "augmenten els vols per motius turístics i el tancament de finestres perjudica la qualitat de vida dels veïns".

Leer más acerca de:

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià