VALÈNCIA, 28 Mar. (EUROPA PRESS) -
La ciutat de València ha dedicat dos carrers a la judoka valenciana Almudena Muñoz i a la nadadora paralímpica Pilar Javaloyas --ambdues campiones olímpiques-- en reconeixement dels seus mèrits esportius. Se situen al barri de Malilla.
L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha participat este divendres en la inauguració dels carrers i ha ressaltat que "la ciutat hui salda un deute històric amb l'esport i amb la dona i, sobretot, amb dos grans referents que han marcat un abans i un després en les seues respectives disciplines", segons ha indicat el consistori en un comunicat.
La primera edil ha qualificat a les esportistes com a "dones pioneres, valentes, la història de les quals d'esforç, sacrifici i talent seguix inspirant a moltes generacions d'esportistes" i ha emfatitzat que es tracten de "les dos úniques campiones olímpiques que ha donat esta ciutat".
L'acte ha comptat amb la presència de la regidora d'Esports, Rocío Gil; del director general de Persones amb Discapacitat, Javier Copoví; de la gerent de la FDM, María Ángeles Vidal; i de l'esportista paralímpic i Fill predilecte de la ciutat, Ricardo Ten. També han estat presents el delegat de l'ONCE, José Manuel Pichel, i esportistes d'ambdues federacions, així com altres representants del món de l'esport, entre altres.
Així mateix, en la seua intervenció, la primera edil ha subratllat que es tracta de "la primera vegada que el nom d'una dona esportista presidix un carrer d'esta ciutat, dos des de hui". "Complim així el compromís que adquirim el 8 de març de l'any passat, perquè l'esport femení no solament mereix visibilitat, sinó també reconeixement i suport institucional i perquè Almudena i Pilar representen l'excel·lència, la superació i l'orgull de la nostra ciutat", ha sostingut.
"Amb el seu nom en estos carrers enviem també un missatge clar a totes les xiquetes i joves esportistes de la nostra ciutat i al món de l'esport en general perquè el vostre exemple demostra que amb esforç i passió no hi ha límits", ha expressat.
A més, Catalá ha incidit que volen que "cada xiqueta i cada persona que passege per estos carrers sàpia que els somnis poden aconseguir-se, que l'esport és una via de creixement i superació i que la nostra ciutat reconeix i valora el talent femení en totes les seues formes".
"Este reconeixement no és un fet aïllat, sinó part d'un ferm compromís de València amb l'esport femení. Per això, este cap de setmana a més d'inaugurar estos dos carrers, demà celebrem la segona edició del Fòrum Dona i Esport, que vam engegar l'any passat i que enguany enriquim amb una nova aliança amb la Càtedra Dona i Esport de la Universitat de València i el diumenge, els nostres carrers vibraran de nou amb la Carrera de la Dona", ha detallat.
Per la seua banda, tant Almudena Muñoz com Pilar Javaloyas han mostrat el seu agraïment per este reconeixement i el seu orgull per tenir un carrer en la ciutat on han nascut i han destacat la importància d'este moment "per a l'esport femení, l'adaptat i per al món de la discapacitat".
A MALILLA
Amb la inauguració d'estos carrers, situats al barri de Malilla, el carrer EP Sector Font Sant Luis G passa a denominar-se 'Carrer de Pilar Javaloyas Gaudiza', en honor a la nadadora paralímpica que compta en el seu palmarès amb un total d'onze medalles guanyades durant la dècada dels vuitanta.
En concret, Javaloyas va aconseguir cinc plates en els Jocs d'Arnheim 1980; una plata i dos bronzes en Stoke Mandeville 1984 i dos ors i un bronze a Seül 1988. Entre els anys 2010 i 2022, a més, va presidir la Federació d'Esports Adaptats de la Comunitat Valenciana (FESA).
Així mateix, el carrer EP Sector Font Sant Luis H es denomina 'Carrer d'Almudena Muñoz', en honor a la judoka valenciana que va aconseguir una històrica medalla d'or a Barcelona 1992. Muñoz va derrotar en la final de -52kg a la japonesa Noriko Mizoguchi i es va convertir així en la segona dona en la història de l'esport espanyol a aconseguir una medalla d'or olímpica, apenes hores després que ho aconseguira la també judoka Miriam Blasco.