Reclama garantir la paritat en els llocs de coordinació
BARCELONA, 3 Nov. (EUROPA PRESS) -
La Xarxa Vives d'Universitats ha demanat incrementar la formació en gnere en els estudis de grau de forma "obligatria o fonamental" i que els rgans de govern de l'ensenyament superior garantisquen un equilibri entre homes i dones en els llocs de coordinació.
La xarxa que agrupa a les universitats dels territoris de parla catalana ho ha fet en les conclusions d'un informe de les investigadores de la Universitat d'Alacant María José Rodríguez Jaume i Diana Gil González, publicat aquest dimecres, en la qual han participat 20 centres de la Xarxa.
A més es proposa implementar una estratgia educativa "sistemtica i atractiva" perqu el professorat incorpore la transversalització de gnere en el procés ensenyament-aprenentatge, incrementar la mentoria a alumnes, visibilitzar els discursos de gnere i igualtat en actes protocollaris, enfortir les posicions tiques en igualtat real i avanar en transparncia amb enfocament de gnere.
El treball ha constatat que el 85% de les universitats inclouen la competncia de gnere en algun dels seus graus, i el 31% ho fan de forma comuna en tots els seus graus; no obstant a, el gnere adquireix categoria d'assignatura específica en els currículums del 16% de graus.
En eixe percentatge dels graus que sí tenen assignatures de gnere, més de la meitat --el 51%-- les imparteixen de forma obligatria, mentre que en 2017 el percentatge era del 39%.
En els últims cinc anys, el 70% de les universitats ha oferit formació amb perspectiva de gnere destinada al personal docent i investigador, i durant el curs 2019-2020 es van fer 84 accions formatives.
La meitat d'universitats té premis que reconeixen la investigació de gnere en els treballs finals de grau i el 40% preveu programes de mentoria dirigits a les dones estudiants.
MÉS DONES EN TASQUES "POC VALORADES"
En l'apartat de reconeixement i visibilitat, l'informe arreplega que hi ha un 49% de dones en les tasques de coordinació de graus, un 46% en postgraus i un 41% en doctorats; no obstant a, es recorda que no són activitats ni remunerades ni reconegudes en els processos de promoció professional.
"Aquestes responsabilitats que es coneixen com a 'tasques acadmiques de la llar' són poc valorades dins de l'acadmia i revelen la necessitat d'analitzar amb perspectiva de gnere el treball no remunerat, i sovint invisible, que es pot estar realitzant en les coordinacions acadmiques", han assegurat les autores.
En canvi, en posicions sí reconegudes i valorades com els alts crrecs de gestió, docncia i investigació, la presncia de dones mostra un "comportament desigual en la seua evolució": així, hi ha un 34% de dones en els deganats i direccions d'escola, un 20% dels vicerectorats de docncia o d'ordenació acadmica els ocupen dones, i un 10% dels vicerectorats d'investigació.
Coincidint amb la publicació de l'informe, la Xarxa Vives ha engegat l'Observatori d'Igualtat de Génere, que té per finalitat l'elaboració d'estudis sistemtics i peridics i la vocació de generar coneixement útil per a les universitats en la definició de les seues estratgies i polítiques d'igualtat.