VALÈNCIA, 1 Abr. (EUROPA PRESS) -
El festival Zevra, que se celebrarà a la platja de Cullera del 18 al 21 de juliol, reforçarà este estiu la seua aposta per la cultura pròpia amb la presència d'artistes que evidencien el "moment daurat de la música pop en valencià", com La Fúmiga o Naina.
Després de la publicació del cartell per dies, el certamen destaca que "en cada jornada de l'esdeveniment hi haurà concerts en llengua pròpia". Així, des de Barcelona arribaran el duo The Tyets i la cantautora SUU (divendres); a més de la solista d'algemesí Naina (dissabte); i el conjunt d'Alzira La Fúmiga (diumenge).
Entre el públic de Zevra, format per joves d'entre 18 i 25 anys de la Comunitat Valenciana i altres comunitats com Catalunya i Balears, "existix una tendència en alça a favor de la música pop, urbana i de ball composta en llengua pròpia, segons indiquen les estadístiques de Spotify i l'auge de tota una nova generació de músics". El departament artístic de Zevra ha detectat este fenomen i li donarà cabuda en la programació de la seua quarta edició, recalca.
Actius des del 2012, els integrants de la Fúmiga han revolucionat l'escena musical amb el seu estil "vibrant i contagiós", que combina pop, ska i ritmes festius. El grup està format per instruments de vent i percussió, propis de les xarangues. Amb lletres en valencià que connecten amb les arrels i la realitat del seu públic, han sabut unir tradició i modernitat, i són protagonistes indiscutibles de l'auge de la música pop en esta llengua. El seu últim disc es titula 'Tot està per fer' (2024) i es va presentar amb una cançó amb el mateix nom.
I des d'Algemesí, Naina desenvolupa un estil que fusiona pop modern i balades íntimes, La solista utilitza la seua llengua materna per a expressar la seua visió "honesta i emotiva" del món. Així va donar a la seua llum a la seua cançó-emblema, 'Estima'm' (2023) i ha aconseguit la xifra de 30.000 oïdors mensuals en Spotify.
CARTELL ECLÈCTIC
A més, el pop en català sonarà en Zevra de la mà de The Tyets (Mataró, Barcelona). El duo produïx singular barreja de trap, reguetón i melodies enganxoses, sempre cantades en català, que els ha convertit en un fenomen intergeneracional. Un dels seus últims èxits és 'Fa dies'.
De Barcelona també arriba SUU, l'àlies artístic de la jove Susana Ventura. Amb tocs de reggae i folk, i transmetent una vulnerable proximitat, en Spotify i YouTube han brillat els seus temes 'Passen Coses' i 'Postal Barata'.
El 2025, Zevra lluirà el seu cartell "més eclèctic". No falten el reggaetón, el R&B, el pop en castellà, l'hip-hop, la música electrònica i els grans hits comercials de la ràdio. Són caps de cartell Estopa, el cantant americà Jason Derulo i la superestrella llatina Jhayco, junt amb els llatins Duki, Arcàngel, Justin Quiles, Dei V, Omar Courtz i Alleh & Yorghaki.